Трансцендентален персонализъм
Глава Пета
Трансценденталният разказ Шримад-Бхагаватам
"Под разказ разбирам описание на събитие от историята на човечеството, което придава смисъл на миналото, обяснява настоящето и носи напътствия за бъдещето. Исторически разказ, чиито принципи помагат на дадена култура да организира институциите си, да развива идеалите си и да открие пълномощия за действията си." (Нийл Поустман, Технополия, стр. 172)
"Живеем във време, когато се приема, че всички системи, властвали някога в света и поддържали ... интелектуалния живот - от теологии до идеологии - преживяват тежък крах. Това води до настроение на скептицизъм, до агностицизъм във възгледите, понякога до отегчение от света и нихилизъм, при който дори и най-конвенционалните умове започват да поставят под въпрос и разликите в стойностите, и стойността на разликите". (Ървинг Хоу, Новата република, 18 февруари 1991)
Основно положение в настоящата книга е, че вземането на решения (изборът между истина и грешка) е същностна черта на личността. Предишната глава показа, че за да вземем истински удовлетворителни решения, ние се нуждаем от трансцендентална интелигентност. В тази глава се обсъжда най-добрият източник на трансцендентална интелигентност, чрез който душата може да избере своето пълно удовлетворение. Този източник е разказът, известен като Шримад-Бхагаватам ("прекрасното описание на Върховната Личност, Бхагаван").
Шримад-Бхагаватам е известен още и като Бхагавата Пурана. Пураната се определя като "това, което съществува от древни времена" (ясмат пура хи анати идам пуранам, от Ваю Пурана 1.123) и като "разказ, съдържащ летописи от древни времена" (пуратанася калпася пуранани видурбудха от Матся Пурана 53.63). Чхандогя упанишад 7.1.2 заявява, че Пураните са петата Веда (итихаса-пуранам панчамам веданам ведам). А и най-изтъкнатите авторитети на ведическото знание приемат Пураните за автентични. Рамануджа-ачария например пише следното във Ведартха-санграха 216: итихаса-пуранайо ведопабримханайо, "Итихасите [исторически произведения като Махабхарата] и Пураните, чиято цел е да разширят Ведите, въплъщават същата истина"; а в своя Шарирака-бхашя Шанкара-ачария пише: тасмат самуламитихасапуранам, "следователно Итихасите и Пураните са авторитетни".
Четирите Веди, 108-те Упанишади, Итихасите и Пураните били събрани и редактирани преди 5000 години от великия мъдрец Кришнадваипаяна Вяса. След като завършил Шримад-Бхагаватам, Вяса го обявил за "зрелия плод от дървото на желанията на ведическата литература" (нигама-тсипа-тарор галитам пхалам) и единствената същност (васту) на всички негови произведения. Той запитал: ким ва параи, "Каква нужда има от друга литература?"
Така Шримад-Бхагаватам представлява отделен клас от останалите ведически писания, съставени от Вяса. В него обстойно е описана Върховната Душа на Вселената, от която се появили Брахма и Шива (вж. Бхаг. 12.5.1); там се съдържа каймакът на цялата ведическа литература и историята на Вселената (вж. Бхаг. 1.3.41); подобно на слънце Шримад-Бхагаватам разпръсква мрака на невежеството, обгърнал света в епохата на Кали (вж. Бхаг. 1.3.43); той отхвърля религията, мотивирана от материализма и предлага най-висшата истина, чрез която за благото на всички реалността се различава от илюзията (вж. Бхаг. 1.1.2); сред всички Пурани Шримад-Бхагаватам е лишена и от най-малкото петънце несъвършенство (вж. Бхаг. 12.13.18); от началото до края Шримад-Бхагаватам представя разкази, насърчаващи отречението от материалния живот, както и нектарни описания на трансценденталните забавления на Шри Кришна, които даряват чистите преданоотдадени и полубоговете с екстаз (вж. Бхаг. 12.13.11); Шримад-Бхагаватам е изпълнен с раса (вж. Бхаг. 1.1.3)
Върховната Личност е същността
В предишната глава се запознахме с митичните качества на човешките дела. Всеки от нас иска изкуствено да подражава на Кришна като герой в чудните забавления на съпружеска любов, геройски приключения, смях, ужаси и така нататък. Умовете ни са омаяни от литература, исторически епоси, биографии, поезия, пиеси, филми и новинарски репортажи, защото имаме вътрешно присъщата нужда да вкусим нектара от разказите и описанията на герои, тяхната борба и триумф.
Думата за нектар на санскрит е амрита, което означава още "безсмъртен" или "вечен". Смисълът е, че щом една история не е способна да избави човека от смъртта, невъзможно е в нея да има истински нектар. Историята може да бъде "из истинския живот" или "художествена измислица", но ако нейната способност да вдъхва живот е само временна - ако не е способна да издигне душата изцяло над този свят на раждане и смърт - тогава тя е просто мит.
В светските истории умът, непрестанно изпълнен с желание да Вкуси безсмъртната същност, открива само сянката на нектара. Поради нуждата от нещо по- добро той лакомо облизва историите за тристранния Космос също както Нагите лакомо облизвали изплетената от трева рогозка, върху която някога бил поставен съд с нектар: Гаруда донесъл на Нагите (небесни змии) гърне с райски нектар, за да освободят майка му от робство. Той поставил гърнето върху рогозка, изплетена от трева. Преди да изпият нектара, змиите се изкъпали в свещена река. Но докато се къпели, Индра, владетелят на рая, си взел гърнето обратно. На змиите не им останало нищо друго, освен яростно да ближат тревата с надеждата, че може и да вкусят една- две разлети капки. Ала от близането на островърхите стръкчета трева само се раздвоили езиците им.
Харе катхам еба катхасу сараж. в Шримад-Бхагаватам 3.5.15 се потвърждава, че великолепието на Върховната Личност е същността на всички теми за разговор, както медът е есенцията от сладостта на множество цветя. В Шримад-Бхагаватам 3.9.11 се казва, че Кришна е шpyma-uкшuma, видим чрез слуха. Докато чистият преданоотдаден медитира в сърцето си върху избрано описание на Бога, дадено в трансценденталния разказ, Богът се явява в дълбините на сърцето му. В Шримад-Бхагаватам 2.8.5 се казва, че трансценденталното описание на забавленията на Кришна представлява Негово звуково въплъщение. Изчиствайки всякаква зараза от сърцето, този звук установява слушателя във вечна любовна връзка с Бога. Така слушателят е способен да съсредоточи ума си изключително и само върху Кришна, без намесата на материални мании. В мига на смъртта той напуска тялото си в освободено съзнание (кришне нивешя нисангам манас тякшйе калеварам, из Шримад-Бхагаватам 2.8.3). Следователно, както се потвърждава и в Шримад-Бхагаватам 3.5.15, само разказът за Върховната Личност е достатъчен за доброто на хората по целия свят.
Разказът и смисълът на живота
Защо разбираме, че естеството на златото го отделя от останалите земни субстанции като например камъчета и скали? Отговорът е, че се доверяваме на приет в целия свят разказ, който го изтъква като нещо специално. "Златото е рядък жълт метал" - това е норма със силата на закон, чийто произход и обоснованост не можем нито да проследим, нито да оспорим. Златото не само е рядко срещано, то има и висока стойност. Но къде е скътана тази стойност? Стойността няма да се намери при научно изследване на атомите на златото. В действителност стойността на златото е скътана при Кришна, при същността на всичко съществуващо. Ала повечето от нас нямат представа за Кришна. Нашата представа за редкостта и стойността на златото идва от традиционните разкази.
След като разпознаят и оценят стойността на златото, хората се наслаждават да го притежават. Защо? Може да се отговори, че тяхното наслаждение се корени в основното изкривено желание да подражават на владетеля на всички богатства, Кришна. Ако аз си мисля, че съм Кришна, тогава ще си мисля и че всичко ценно по право е мое, за да му се наслаждавам. Вярно. И все пак повечето хора не съзнават, че подражават на Кришна; те нямат никакво съзнание за Кришна. Те просто изиграват разкази, в които се описва как златото е нещо желано и как герои и героини винаги са му се наслаждавали. Ако нямаше подобни разкази, не бихме могли да определим какво всъщност представлява златото, нито каква е стойността му, нито как да се наслаждаваме на вкуса от неговото притежаване.
Тези примери изясняват как разказите придават смисъл на човешкия живот. Разказите ни разкриват законовата норма на нашия свят (дхарма), стойността на нашия свят (артха) и наслаждението от нашия свят (кама). Приели ролите на наслаждаващи се на света обаче, ние откриваме, че светът е място на страдание и робство. Това е така, защото човешкото съзнание неумолимо се стреми отвъд дхарма, артха и кама, за да постигне освобождение (мокша). Понеже тежестта на света смазва човека (докато вижда, че всичко, в което е вярвал по отношение на живота досега, е лъжовно и потискащо), той отхвърля всички разкази, придавали смисъл на неговия живот. Забележете добре: именно така човек отхвърля "нашия свят" - като отхвърля разказа за света, в който е вярвал.
Светът на имената
Шрила Прабхупада пише:
"Цялото материално творение е само жонгльорство с имена; всъщност то не е нищо повече от едно объркващо творение от материи като земя, вода и огън. Сградите, мебелите, колите, бунгалата, мелниците, фабриките, заводите, мирът, войната, че дори и най-висшето съвършенство на материалната наука, а именно атомната енергия и електрониката - всичко това са само объркващи имена на материални елементи със съпътстващите ги резултати от действията в трите проявления."
Представителите на едно движение сред съвременните интелектуалци, известни като постмодернисти, изглежда са адаптирали тази ведическа истина към собствената си програма. Според тяхното гледище модерната епоха - обхващаща приблизително първата половина на двадесети век - се характеризира с вярата в стабилна материална реалност, която дава изначален смисъл на човешкия език. Вие и аз може да не сме съгласни дали дървото пред нас е бук или бреза само поради невежество по отношение на тази реалност. Правилното име се определя от предмета, от самото дърво. Може да е бук, бреза или нещо друго, обаче дървото притежава фактическо битие, което диктува правилното му име.
Постмодернистите отричат това. Те твърдят, че през втората половина на двадесети век реалността се превръща в художествена измислица. Езикът вече не е карта, получена въз основа на фактическа област. Така наречената фактическа област сама по себе си е език. А езикът разказва своя история с множество значения в зависимост от нашето тълкуване. Няма тълкуване, което да е правилното. Съвсем правилно ще е да назовете един бук с която искате буква от А до Я, понеже произходът на английската дума за бук „beech” се проследява назад до готическата дума bоkа, означаваща "буква от азбуката". Един бук може и да е бреза, ако ви изглежда белезникав, тъй като изначалното значение на английската дума за бреза "birch" е "светло дърво". Оттук следва, че нормите, стойностите и удоволствията не са въпрос на самите неща, а на тяхното представяне и значения - тоест въпрос на имена.
Постмодернистичните норми, стойности и удоволствия са преднамерено изкуствени: солариуми с електрически лампи за получаване на загар, беззахарни подсладители, безкофеиново кафе, мазнина без мазнина и създадена от компютри синтетична реалност. Рекламата обявява всяко едно от тези неща за подобрение на реалността. Но какво представлява реалността? Да вземем за пример слънчевия загар. Нормата, стойността и удоволствието от загара - дори получения на слънце - са все символични. В "нашия" свят загарът означава свобода (и, обикновено, богатство и сексуална сила). Като се появи със загар през зимата в един обгърнат от мъгли северен град като Лондон, човек заявява: "Докато ти се бъхтиш като роб в офиса, аз си прекарвам дните почти гол, излегнат на плажа, заобиколен от пищни красавици."
Но в един друг свят от други времена, когато аристократът, потънал в разкош, имал модния за тогавашните времена блед тен на кожата, понеже не бил принуден да напуска прекрасния си дом, загарът носел друго послание: "Скъсвам се от работа, за да си изкарвам прехраната на полето, под жарките лъчи на слънцето." Така в наше време да показваш загар, получен под лампите в солариума, означава изкуствено да представяш нещо (т.е. свобода), което думата "загар" поначало представя само изкуствено. В действителност загарът - конкретна промяна на цвета на материалното тяло - няма нищо общо със свободата. Дали тялото се променя под лампите в солариума, поради робския труд в полето или през ваканцията в Рио, то все така подлежи на раждане, смърт, болести и старост.
Хиперреалност
Спомням си как моят баща ми разказваше за Втората световна война: "От филмите никога няма да разбереш какво беше войната." Това е модернизъм. За модерниста Втората световна война бе действително преживяване, опит, а филмите за нея - несъвършена симулация. По време на войната в Персийския залив в британски вестник се публикуваха избрани цитати от изказвания на американски пилоти, бомбардирали Багдад. Един от тях бе казал: "Беше точно като във филмите!" Това е постмодернизъм. Постмодернистите използват термина хиперреалност за "света като копие без оригинал" - мрежа от символични асоциации (войната като филм за войната), която не се отнася до никакво крайно значение. Шрила Прабхупада използва термина "нереална реалност". Санскритският термин е майа.
Гледището на постмодернистите е, че модернистите вярват в едно първоначално преживяване или опит заради смътната вътрешна необходимост да се вкопчат в нещо солидно, понеже им липсва твърда вяра в Бога, която модернизмът е разрушил чрез технологията. Да, при липсата на вяра и знание за Бога, за същността на всичко, как е възможно светът да се възприема такъв, какъвто е? С нашето безбожно преживяване на света можем само да го възприемаме според това, което сме.
Но ако светът - неговите норми, стойности и удоволствия - е мрежа от художествени измислици без Бог отвъд, тогава къде намира подслон човешката необходимост от мокша? В безсмислието. В Дяволът и добрият Господ Бог френският философ на екзистенциализма Жан-Пол Сартър пише:
"Светът сам по себе си е порок; ако приемате света, вие също сте порочен. Ако се опитате да го промените, тогава се превръщате в екзекутор. Зловонието на света се носи чак до небесата."
"Светът сам по себе си е порок" (греховност). Така Сартър осъжда нормите, стойностите и удоволствията на света като греховни лъжи. Отвъд тази греховност той не вижда нищо. Светът няма смисъл; той просто вони на противоречие чак до небесата. Избереш ли да го промениш, започваш да вониш по същия начин.
Сартър признава, че и самият той вони на противоречие. "А аз продължавам да пиша - оплаква се той в Думите. - Какво друго мога да правя?"
Смисълът и освобождението
рите 'ртхам ят пратийета
на пратийета чатмани
тад видяд атмано майам
ятхабхасо ятха тама
"О, Брахма, всичко, което привидно има някаква стойност, не е реално, ако не е свързано с Мен. Знай, че това е заблуждаващата Ми енергия [майа], отблясъкът на светлината в мрака". (Шримад-Бхагаватам 2.9.34)
Представете си частен детектив, който претърсва тайнствена тъмна къща с помощта на джобно фенерче. Завивайки покрай един ъгъл, той се озовава в дълъг коридор. На стената в дъното на коридора е окачено голямо огледало. Щом светлината от фенерчето се отразява в него, детективът изкрещява и посяга към оръжието си. Взел е своето отражение за друг човек с фенерче в ръка. Понеже не успява да свърже светлината в огледалото със светлината от фенерчето в ръката си, той изпада в заблуда, в илюзия. Така отразената светлина придобива собствен живот и човекът е обзет от страх. Когато осъзнава, че светлината в дъното на коридора е само отражение, страхът му се разсейва от знанието, прогонило илюзията.
Хората често говорят за "нашия свят". Това, което имат предвид под "свят", всъщност е само един разказ за норми, стойности и удоволствия. "Нашият свят" е отражение на духовните норми, стойности и удоволствия на Кришна. Отражението е безжизнен дубликат без дълбочина. Да си в майа, означава да си мислиш, че "нашият свят" притежава свой собствен живот и дълбочина на смисъла.
Ако нормите, стойностите и удоволствията на моя свят изчезват със смъртта на тялото, тогава те не са нищо повече от един разказ, написан на мокрия пясък, миг преди да плисне поредната вълна. Недоволни дори от тази крайност, скептици като Сартър отричат светските разкази като напълно лишени от всякаква истина, във всеки един момент. Те винаги лъжат, понеже прикриват голата, първична и обикновено неизречена цел на човешкия живот - експлоатацията. Сартър открива, че "героят" (човечеството) е враждебно настроен прелъстител, участващ в заговор, чиято истинска цел е господството. Но този страховит образ на човечеството е само отражение, също като отражението на човека с фенерчето в огледалото. Неговата "реалност" е грешка, невъзможност да се види връзката между човечеството и Кришна. И наистина, когато човек прави тази грешка, животът му изглежда категорично материалистичен. Но материализмът не е истинското състояние на човечеството. Това е майа. Всъщност човекът е вечен слуга на Кришна.
Нашата истинска самоличност е освободеното ни състояние без страх от образа, отразен в огледалото. Ние постигаме това състояние веднага щом свържем отражението с реалността. Докато не успяваме да установим тази връзка, не можем да се избавим от страха. Зловещият образ в огледалото продължава да живее поради невежеството ни. По същия начин ние не можем да се освободим от екзистенциалния страх, преследвал Сартър, докато не проумеем, че нашите разкази за норми, стойности и удоволствия не са нищо друго, освен отражения на един трансцендентален разказ или метаразказ. Да се отхвърлят светските разкази, не е достатъчно. Това не оставя никакъв смисъл в живота, оставя само състоянието на абсолютно безсмислие, което терзаело Сартър. Освобождението (мокша) се постига когато дхарма, артха и кама се проумеят правилно.
Ведическата дхарма или законова норма свързва всичко в живота с Върховната Личност. Тази връзка се нарича още самбандха (връзка, спойка). Дхармата - която на английски обикновено се превежда като "religion" ["религия" на български] (от латинското religare, "свързвам отново" или "свързвам силно") - е предназначена да се проумее в човешката форма на живот. Именно поради разбирането на дхарма човешкият живот се различава от животинския, точно както дхармата на златото го отличава от камъни и скали. Шрила Прабхупада обяснява:
"Самбандха означава, че трябва да знаем какво е нашето взаимоотношение с Бога, с Кришна. Това се нарича самбандха. Всички говорят за Бог. Това е човешката природа. Във всяка цивилизована форма на човешкото общество има някакъв религиозен принцип за разбиране на Бога. Това е факт. Ето защо в човешката форма на живот това е основният въпрос. Нарича се брахма-джигяса. "Каква е моята връзка с Бога? Какво съм аз? Защо страдам в този материален свят? Има ли някакво решение?" Това е работата на човешката форма на живот. А не да се подражава на животните - как да се храним добре, как да живеем добре, как да се съвкупляваме добре и как да се защитаваме. Това са животински наклонности."
Щом се разбере конкретната дхарма на човечеството, стойността или артха на човешката форма може да се прояви в действията. Стойността на златото не е просто в разбирането какво е злато, а и в търговските дейности, чрез които златото се купува и продава. По същия начин стойността на човешкия живот се проявява в дейности на предано служене, които се наричат абхидхея.
"Гяните - те просто се опитват да разберат. Не. Можете все така да разбирате, но ако не стигнете до абхидхея - абхидхея е реално действие, самбандха е разбиране - така че, ако не стигнете до платформата на действието, абхидхея, тогава само разбирането няма да ви помогне."
Купуването и продаването на злато цели сетивно удоволствие (кама). По същия начин взаимоотношенията в преданото служене целят духовно блаженство. Крайната цел се нарича прайоджана.
"Самбандха се отнася до установяването на изначалната връзка на човека с Върховната Божествена Личност, абхидхея се отнася до действията в съответствие с тази органическа връзка, а прайоджана е крайната цел на живота - да се развива любов към Бога (према пумартхо махан)"
Да бъдеш вечно установен в прайоджана, по всяко време, на всякакви места и при всякакви обстоятелства - това е истинската мокша (освобождение). Освободената душа се нарича парамахамса.
"Самбандха, абхидхея. Когато човек наистина обича Бога, тогава може да разбере висшия ранг на любовните взаимоотношения между Радха и Кришна във Вриндавана. Това е третата степен [прайоджана]. А четвъртата степен е парамахамса - този, който вечно се наслаждава. Щом човек е напълно потопен в океана на любовта към Бога, при всякакви обстоятелства в живота той ще се наслаждава на Кришна. Кришна присъства винаги. Това означава, че присъства в Своето име, присъства в Своята форма, присъства в Своите лила, присъства в Своите принадлежности."
За да обобщим: истински свободен е този, който разбира дхарма (законовата норма на живота или религията) като връзката на всичко с Кришна, чиято единствена арпгха (стойност в живота) е служене на Кришна и чиято единствена кама (желание, наслада в живота) е любовта към Кришна.
Парамахамса
"Думата сара-бхритам ["онези, които приемат същността на живота"] означава парамахамси. В смесица от мляко и вода хамсата, или лебедът, е способен да избере млякото и да остави водата. По същия начин хората, които са се заели с духовен живот и Кришна-съзнание и са разбрали, че Кришна е животът и душата на всички, просто по природа не могат в никой момент да се откажат от кришна-катха или темите за Кришна."
Шримад-Бхагаватам е като мляко, светските разкази за дхарма, артха и кама са като вода. Дори разказите от други ведически текстове се разводняват в сравнение с Шримад-Бхагаватам. Затова парамахамсите ги оставят настрана. Космосът вибрира от безкрайните катха (теми), даващи смисъл в живота на безброй живи същества; ала само парамахамсите попиват същността на всички теми, кришна-катха. Тези издигнати чисти преданоотдадени (споменати в предишните глави като Махаджани и махатми) са съвършени личности. Примерът с лебеда ясно определя това съвършенство: парамахамсите правят съвършен избор. Те не са неутрални монисти. Във всяко време, на всяко място, при всякакви обстоятелства те избират съвършената дхарма пред несъвършената дхарма, съвършената стойност пред несъвършената стойност, съвършеното блаженство пред несъвършеното блаженство. И как успяват да правят съвършения избор при всяка своя житейска стъпка? Отговорът е много прост. Парамахамсите са вечно погълнати от трансценденталния разказ Шримад-Бхагаватам. Така при всякакви ситуации те избират същността на всичко - Кришна. В отговор Кришна ги избира да получат Неговата особена милост. Той им отдава Себе Си.
На външен вид мнозина парамахамси са приели отречение, а други заемат положение с богатство и власт. Сред първите са великите мъдреци Нарада Муни, Шива и Шукадева Госвами. Сред вторите са велики владетели като Амбариша, Дхрува и Прахлада. Разликата в тяхното положение - спокоен ашрама в гората или величествен палат - е само външна. При всяка ситуация единственото притежание на един парамахамса е Бог Кришна.
Веднъж един йоги на име Дурваса, живеещ в крайно суров аскетизъм и надарен с невероятни мистични сили, проявил нетърпимост към цар Амбариша заради някаква въображаема грешка. За да накаже царя, той откъснал кичур от косата си и създал горящ демон. Ала Амбариша, вечно вглъбен в помнене на Бога, не се развълнувал ни най-малко. Внезапно се появил един блестящ диск от духовна енергия и за миг унищожил демона. Сетне това лично оръжие на Бог Кришна, известно като чакра, подгонило Дурваса из цялата Вселена. Понеже бил посветен в хиперпространственото придвижване, този йоги напуснал Вселената и стигнал в духовния свят Ваикунтха. Там той приел подслон в лотосовите нозе на Върховната Личност, владетеля на чакрата. Но Богът заповядал на Дурваса да се завърне на земята и да потърси подслон в нозете на Амбариша. И едва когато направил това, великият йоги бил спасен.
От материална гледна точка Дурваса, приелият отречение йоги, бил по-висш от Амбариша, светския владетел. Но всъщност Амбариша нямал нищо общо с материалния свят. Кришна бил единственото му притежание. фактът, че бил закрилян от собствената чакра на Бога, доказва, че Амбариша е толкова извисен, колкото и обитателите на духовния свят. Когато Дурваса приел подслон при Амбариша, за него било дори по-добре, отколкото да намери подслон при Бога.
В Шримад-Бхагаватам 10.1.4 парамахамсата се отъждествява с нивритта-таршаи или нивритта- тришна - напълно освободен от материални желания. Ако човек не е нивритта-тришна, той не може да вкуси нектара на Шримад-Бхагаватам. Материалистичният ум е твърде силно привързан към светските разкази. Шрила Прабхупада казва, че докато трансценденталистът чете Шримад-Бхагаватам, материалистът чете вестника. И все пак, ако един материалист смирено слуша Шримад-Бхагаватам, представен от чист преданоотдаден, това действа като духовно лекарство, което лекува неговата привързаност към светските теми. Колкото повече се пречиства сърцето му, толкова по-силно умът му възприема кришна-катха като абхирама, силно удовлетворяващи. Доколкото човек избира кришна-катха пред светските теми, дотолкова напредва в духовно отношение.
Има един вид хора обаче, които никога не избират да слушат кришна-катха. Те се наричат пашугхна - дума с две значения. Ако пашу се приеме в смисъл на "животно", пашугхна означава човек, който убива животни, касапин. Следователно този, който обича да убива животни, който живее от ядене на месото им, не изпитва привличане към темите за Кришна. Ако пашу се приеме в смисъл на "душата" или "Аз-а", пашугхна означава човек, избрал да извърши "духовно самоубийство". Четирите греховни навика се сравняват с отрова; този, който знае, че тези занимания провалят духовния му напредък, но продължава да пие от отровата, убива възможността да стане Кришна-осъзнат в сегашния си живот.
Откъде идват лошите ни навици?
Някои гяна обичат да умуват над въпроса как, на първо място, душата изпада в материализъм, щом като всички сме по начало Кришна-осъзнати?
За да получим смислен отговор, въпросът трябва да се постави така: "Откъде поначало идват греховните навици, които живот след живот задържат душата в материалното съществуване?" Отговорът е, че те произхождат от трансценденталния разказ за собствените забавления на Кришна. Дейностите на Кришна обаче не трябва никога да се разглеждат като незаконни или другояче непристойни. Когато Той открадва одеждите на девойките гопи, докато се къпят в река Ямуна, когато избягва от бойното поле преди битката с армията на Джарасандха, когато отвлича принцеса Рукмини от сватбата й с Шушупала, Той не извършва кражба, сексуален тормоз или престъпление, нито пък проявява страхливост. Всички тези действия са съвършени. Откъде знаем това? Знаем го, защото при слушането за тези и всички останали трансцендентални забавления на Бога освободените парамахамси получават трансцендентално удоволствие. Ако един материалист смирено слуша тези разкази от парамахамсите, сърцето му постепенно ще се пречисти от греховните си навици. Такава е силата на забавленията на Кришна. Ала придобие ли душата склонност да заеме позицията на Бога в Неговите забавления, същият този разказ се превръща в сценарий на нейната заблуда и робство. Такава е силата на забавленията на Кришна.
Забавленията на Кришна са изпълнени с блаженство. Въпросът си остава: как ще изберем да вкусим това блаженство - като възхваляваме Неговите забавления, или като им подражаваме? Резултатите не са еднакви. Като подражаваме, ние забравяме Кришна, защото влизаме 6 роля, различна от тази на Негов вечен слуга. В книгата си В търсене на просветление Шрила Прабхупада казва:
"И така, понеже сме поискали да играем ролята на Кришна, на върховния наслаждаващ се, Кришна ни дава възможност - "Добре, почувствай се като Мен". Чувството, че "аз съм господарят, аз съм владетелят, аз съм Кришна, аз съм Бог" се създава от Кришна. ... Затова в материалния свят всеки играе някаква роля. "Искам да съм министър-председател." "Искам да съм философ." "Искам да съм учен." Опитват се да играят всички тези роли и Кришна им дава възможност: "Добре". Но всички тези неща са глупости. Само сън.... Затова нашият контакт с материята е просто като сън."
От Шримад-Бхагаватам 5.25.1 научаваме, че представата "аз съм наслаждаващият се и този свят е предназначен да му се наслаждавам" се поражда в съзнанието на душата от една форма на Бог Кришна, наречена Ананта. Ананта означава "безкраен"; тази форма на Бога е безкрайна духовна змия с неизброими глави, покрити с качулки като на кобрите. Както се казва в Шри Чаитанл-бхагавата: сахасравадане кришна-яша нирантара, с всяка от хилядите си усти Бог Ананта прославя в песни великолепието на Кришна. Върху меките извивки на Ананта лежи Бог Вишну в йога-нидра (мистичен сън). Вишну сънува делата на материалния свят, чиято основа е в безкрайния разказ на Ананта за забавленията на Шри Кришна. В своя коментар към Шримад-Бхагаватам 4.29.83 Шрила Прабхупада пише:
"Материалният свят се появява от сънищата на Маха-Вишну. Истинското, реалното битие е духовният свят. Но когато у душата възникне желанието да подражава на Върховната Божествена Личност, тя попада в царството на съновиденията - в материалния свят."
В Шримад-Бхагаватам (Трета песен, глава осма) се разкрива, че великите парамахамси като четиримата Кумари имат привилегията да слушат Шримад-Бхагаватам непосредствено от Бог Ананта. Като парамахамси Кумарите са вечно будни за присъствието на Бога. На спящите души, за които "будното състояние" е само сън, същият разказ им звучи като мита за материалното съществуване - едно проблясващо в мрака на безсъзнанието отражение на реалността, една космическа игра на сенки, в която аз се опитвам да бъда героят:
"Това, което е нощ за всички живи същества, е време за пробуждане на себеконтролиращия се. И това, което е време за пробуждане за всички живи същества, за вглъбения в себе си мъдрец е нощ." (Бхагавад-гита 2.69)
Да превърнем Богът в единствената ни необходимост
В първа глава научихме, че съществуват благочестиви личности в проявлението на доброто. Те са лишени от четирите греховни навика. Затова се смята, че знанието и моралът са ги освободили. Обаче поради невнимание понякога попадат в плен на илюзорната енергия. Това означава, че не са действително свободни от навика да зависят от тристранния Космос. Те все още "се нуждаят" от възприемането на природата, телата и умовете си и от обществени взаимоотношения. В процеса на удовлетворяването на тези нужди в проявлението на доброто и най-малкото невнимание по отношение на духовната им самоличност може да причини разрив. Махараджа Бхарата е такъв пример. Докато извършвал духовна практика в гората, той бил очарован от едно еленче и се привързал към него. Понеже умрял, мислейки за него, трябвало да се прероди в същия животински Вид.
Щом дори за Махараджа Бхарата било трудно да изостави навика на материалното съществуване, какво ли е нашето положение? За щастие в Шримад-Бхагаватам 2.3.10 се казва, че във всяко едно положение - акама (лишено от желания), сарва-кама (изпълнено с желания) или мокша-кама (изпълнено с желание за освобождение) - човек трябва да се опитва да обожава пурушам парам, Върховната Личност. Друг стих ни убеждава, че Той лично ще се погрижи за нашите така наречени нужди в материалния свят и ще ни доведе до подслона на Своите лотосови нозе, където единствената необходимост е преданото служене:
сатям дишати артхитам артхито нринанаив
артхадо ят пунар артхита ята
сваям видхатте бхаджатам аниччхатаиччхапидханам ниджа-пада-паллавам
"Върховният Бог изпълнява материалните желания на преданоотдадения, който се обърне към Него с такива мотиви, но Той не дарява благословии, които ще накарат преданоотдадения да моли за още. И все пак Богът охотно дава на преданоотдадения подслон в Своите лотосови нозе, дори човекът да не се стреми към Него, и този подслон удовлетворява всичките му желания. Това е особената милост на Върховната Личност." (Шримад-Бхагаватам 5.19.27)
В Шримад-Бхагаватам са дадени множество примери за това как различните лични нужди се пречистват от Кришна-съзнание и слагат край на съновиденията на майа. Ето четири примера за преданоотдадени, постигнали съвършенство като удовлетворявали нуждите си единствено в Кришна. Приканвам читателя да сравни тези примери с това как хората търсят освобождение В добро, страст и невежество и в единство с Бога (сшр. 39 - 49). Дхрува постигнал в Кришна-съзнание това, което инструменталистите търсят в проявлението на страстта. Вритра постигнал в Кришна-съзнание това, което нихилистите търсят в проявлението на невежеството. Девахути постигнала в Кришна-съзнание това, което добродетелните философи търсят в проявлението на доброто. А гопите постигнали истинско единение с Върховната Личност.
Успехът на Дхрува
Дхрува, малък принц с неукротимата нужда да успее, бил син на цар Уттанапада, който имал две съпруги. Царят бил по-силно привързан към другата си съпруга, а не към майката на Дхрува. Когато царицата- фаворитка подхвърлила, че Дхрува не може да наследи бащиния си трон, защото не бил роден от нея, момчето, решено да придобие мистични сили и така да си спечели положението на цар на всички царе във Вселената, напуснало двореца и отишло в гората, за да практикува йога. Понеже било само петгодишно, мъдрецът Нарада се изпълнил със състрадание към него. Най-напред той посъветвал принца да приеме своя житейски жребий като Божия воля. Но амбицията на Дхрува била неукротима. Тогава Нарада насочил момчето към гората на добродетелността Мадхувана на брега на река Ямуна - едно от най-скъпите за Бог Кришна места на земята - и там да медитира и да служи на трансценденталната форма на Върховната Личност, като повтаря мантрата ом намо бхагавате васудебая.
Дхрува бързо напреднал до съвършената степен на йога. Бил тъй усърден в аскетизма и тъй страстно съсредоточен върху формата на Бога, че след шест месеца постигнал силата, с която Богът поддържа Космоса.
Когато спрял собственото си дишане по метода, известен като пранаяма, Дхрува преустановил движението на прана навсякъде. Помолен от изплашените полубогове, Върховната Личност се явил, за да укроти това изпълнено с необикновена решимост момче; тогава Дхрува прекъснал своята Йога-практика и във възвишен екстаз се хвърлил в лотосовите нозе на Бога. Осъзнал, че Богът е единствената цел в живота, Дхрува съжалявал за амбицията си да бъде царят на всички царе. Но по Своята милост Богът го наградил да царува на планетата, която е Негов дом в тази Вселена. Тази планета е Полярната звезда (Stella Polaris), известна във ведическите писания като Вишнулока или Дхрувалока. Тя е оста на Вселената; всички звезди и планети се въртят с огромна скорост в орбита около нея. Макар Дхрувалока да се намира в рамките на материалната Вселена, тя е вечна обител.
Понеже бил благословен с отговорността да управлява обителта на самия Бог, Дхрува бил уверен, че непрестанно ще Му служи лично. Преди това той преценявал успеха си от гледна точка на собствената си власт и влияние, но след като се пробудил за присъствието на Бога, постигнал своя истински успех - да служи на вечната власт и влияние на Бог Кришна.
Демонът Вритра
Знаменитото постижение на Дхрува се разказва в Четвърта песен на Шримад-Бхагаватам; Шеста песен представя описанието на Вритра. Той бил асура (демон) и толкова грамаден, че формата му закривала всички звезди и планети в небето - затова името му означава "този, който покрива всичко". Както Дхрува бил обзет от стремежа да успее най-много от всички във Вселената, така Вритра бил обзет от стремежа да се противопостави на вселенския ред, представен от полубога Индра. Космосът се управлява от полубоговете, предвождани от Индра, владетеля на светкавиците и дъжда. Някога Индра безразсъдно убил Вишварупа, жрецът на жертвоприношенията в райското царство. Разгневеният баща на Вишварупа, Твашта, създал страховития Вритра от свещения огън. Вритра се заклел, че ще отмъсти за смъртта на брат си. Той застанал начело на ордите асури от низшите планети и ги повел в мощно въоръжено нападение срещу Индра и полубоговете.
И все пак в сърцето си Вритра бил чист преданоотдаден. В предишния си живот той бил Читракету, ученик на Нарада Муни, проклет от Парвати (съпругата на Шива) да стане демон. Макар проклятието да променило матрицата на Читракету от форма на благочестив цар във формата на страшен враг на полубоговете, желанието му да служи на духовния си учител Кришна си останало непокътнато. Както се казва в Бхагавад-гита, духовният напредък никога не се губи. Духовният напредък на Читракету се проявявал във Вритра по най-забележителни начини.
Когато армията на полубоговете, покровителствани от Върховния Бог, разгромила армията на демоните, Вритра предал на своите воини трансцендентално знание. Ала уплашени за живота си, демоните отказали да продължат битката. Полубоговете ги нападнали в гръб. Вритра гневно упрекнал полубоговете, че нарушават воинския кодекс на почтения бой. С една ръка той ги смазал, както побеснял слон стъпква бамбукова горичка. Облечен с божествена ризница и владеещ до съвършенство непобедимата ваджра (оръжието-гръмотевица), Индра застанал пред безстрашния Вритра. Вритра наругал Индра задето жестоко посякъл безгрешния му брат Вишбарупа. И Все пак той насърчил Индра да го убие, заявявайки, че умре ли на бойното поле, със сигурност ще постигне лотособите нозе на Бога. Вритра казал още на Индра, че Върховният Бог забранява на Своите преданоотдадени да се стремят към три-варга (светските дхарма, артха и кама).
Демоните поначало завиждат на полубоговете за тяхната религиозност, великолепие и райски удоволствия. Вритра обаче не завиждал на Индра; съжалявал го, защото знаел, че докато той самият се бие, за да се освободи от този свят, Индра се бие, за да остане в света и да се наслаждава на три-варга. Така мотивите на Вритра да се изправи срещу Индра са чисти, съвсем различни от мотивите на обикновените демони.
Дори след като ръката му била отсечена от ваджра-та, Вритра поразил Индра с удар, който избил оръжието от ръцете му. След това той насърчил зашеметения Индра да бъде храбър. Силно впечатлен, Индра започнал да обсъжда трансцендентални Въпроси с него. Сетне двамата отново възобновили боя; Индра отсякъл и другата му ръка, ала Вритра разширил устата си така, че тя изпълнила небето, поглъщайки и Индра, и огромния му слон. Най-после успокоен, че е отмъстил за брат си, Вритра изпаднал в транс, съсредоточен върху Върховния Бог, и прекъснал всякаква връзка с тялото си. Междувременно Индра разпорил корема на Вритра, излязъл оттам и отсякъл главата му. Всички полубогове станали свидетели на това как сияйната искра на душата напуснала разрушеното тяло на Вритра, за да се завърне обратно у дома, обратно при Бога.
Девахути и Капиладева
Историята на Девахути, красивата и непорочна дъщеря на император Сваямбхува Ману, се разказва в тpeта песен на Шримад-Бхагаватам. Тя се омъжила за великия мъдрец Кардама Муни, син на Брахма; дълго време двамата останали бездетни, защото предано изпълнявали религиозни обреди в гората. Когато пожелали да имат деца, с мистичната си сила Кардама създал прекрасен въздушен палат, за да живеят в него. Там Девахути родила девет дъщери. Тогава, следвайки ведическата система, Кардама се приготвил да се отрече от семейните си привързаности, за да се усъвършенства в духовния живот. Разтревожена, Девахути го помолила най-напред да й даде син. Доводът й бил, че деветте им дъщери ще се омъжат и ще заминат със съпрузите си; единствено синът би могъл да й осигури истинска закрила и утеха при отсъствието на съпруга й.
Както Дхрува се стремял към успех, а Вритра - към противопоставяне, така Девахути се стремяла към сигурност. Ала тя била твърде интелигентна и материалните удобства не можели да я удовлетворят. Казано е, че самият баща става син под друга форма. Поонеже съпругът й бил велик мъдрец, Девахути пожелала трансцендентален син, който чрез трансценденваално знание би я избавил от всякаква несигурност. Кардама Муни посъветвал жена си да обожава Върховната Личност. Той предрекъл, че заради нейното благочестиво u предано служене източникът на цялото трансцедентално знание, Самият Бог, ще се роди като неин син.
И така, Девахути забременяла. Брахма, творецът, пристигнал в дома на Кардама Муни, за да благослови семейството. Той уредил деветте девойки да се омъжат за деветима велики мъдреци и казал на Девахути, че Върховният Бог наистина е влязъл в утробата и под формата на Бог Капиладева.
След като Бог Капиладева се появил на този свят, Той дал на баща Си позволение да напусне дома и да отиде в гората, като го благословил където и да отиде, винаги да вижда Неговата трансцендентална форма. Той уверил Кардама Муни, че ще остане при майка Си, за да я поведе през дверите на духовния живот, като й предаде трансцендентално знание. "По този начин - рекъл Богът, - тя ще се освободи от всякакъв страх."
След като съпругът й заминал, Девахути обяснила тревогите си на Капиладева. Тя била дълбоко отвратена от копнежите на сетивата си, които я задържали в мрака на телесната представа за живота. Заради влиянието на фалшивото его тя се занимавала с илюзорни дейности, свързани със собственото й тяло и телата на роднините й. Девахути заявила, че Капиладева е нейното трансцендентално зрение и духовното слънце, което разпръсква цялото невежество във Вселената. Тя искала да научи за сад-дхарма (вечната дхарма) или действието, от което душата не може никога да се откаже, дори когато се е откъснала от всички материални занимания.
Отговаряйки на високо интелигентните въпроси на майка Си, Капиладева казал, че чистите преданоотдадени са освободени от материалните нещастия, защото непрекъснато възхваляват и слушат за великолепието и славата на Бога, което подхранва в ума мисли за Неговите нектарни забавления. Той я посъветвал да се привърже към такива преданоотдадени, защото тази връзка се противопоставя на материалното привързване. В такова приятелство разговорите на теми, свързани със забавленията на Върховната Личност, носят удовлетворение за слуха и сърцето, повеждат човека по пътя на освобождението към непреклонна вяра в Кришна, пораждат привързаност към Него и накрая към предано служене.
Така приятелството с чисти преданоотдадени (сад- ху-санга) е ключът, който отваря вратата от света на съновиденията на майа към реалността на вечните забавления на Кришна. Приятелството с великия мъдрец Нарада Муни освободило Дхрува от неговата всепоглъщаща амбиция и Вритра от неговата страшна отмъстителност. Садху-санга определя и двамата да станат лични приятели на Бога. По същия начин, по милостта на светия си съпруг, Девахути добила Върховния Бог като син, Който я приел за Своя духовна ученичка. Така Богът премахнал несигурността на Девахути по два начина: Той лично я закрилял като Своя майка и й дарил вечната сигурност на трансценденталното знание.
Гопите от Шри Вриндавана
"Отношенията на гопите с Кришна се смятат за най-висши. Чаитаня Махапрабху е препоръчал: рамя качид упасана враджа-вадху-варгена я калпита. Враджа-вадху, гопите, девойките от Вриндавана, обожават Кришна в най-възвишените любовни занимания. Те не знаят нищо друго освен Кришна. За Кришна биха пожертвали всичко - честта си, престижа си, съпрузите си, синовете си, семействата си. Това е стандартът на гопите."
Както Бог Капиладева станал син на Девахути, така и Кришна станал възлюбеният на младите пастирки на кравите в духовната обител, известна като Враджа или Вриндавана. Обикновено младите жени са обзети от нужда да отдадат сърцето си на мъжа, когото обожават. Понякога жената се омъжва заради дълга си и по-късно среща истинския мъж на своето сърце. Тя не може да се преодолее: чувствата й я повличат в прелюбодеяние. В материалния свят невярната жена се смята за паднала. Но в духовния свят гопите са почитани като най-висшите от всички преданоотдадени, въпреки че напускат съпрузите си, за да бъдат с друг. Но този друг е Бог Кришна.
Като танцуват с Кришна, прегръщат Го и Го целуват, гопите прославят съвършената пълнота на вечната връзка, която всяка душа, независимо дали го знаем, или не, има с Кришна: връзката между женската духовна енергия с изначалния и единствен наслаждаващ се мъж. Когато тази връзка се осъществява, шестте божествени съвършенства, вътрешно присъщи на всяка душа, процъфтяват в трансцендентност и допринасят за безграничното съвършенство, показвано от Шри Кришна в обителта на Неговите забавления, Шри Вриндавана. Земята, небето, горите, изпълнени с цветя, птиците, кравите и пастирите - жени и мъже, - които възхваляват, обичат и служат на Кришна непрестанно, са вечните, всезнаещи, вечно блажени въплъщения на богатството, славата, красотата, знанието, силата и отречението на техния най-скъп Бог.
Всички дейности във Вриндавана са раса, интимните лични взаимоотношения между Кришна и всеки преданоотдаден. Всяка дума е песен, всяка стъпка е танц, всяко нещо е концентриран нектар, а времето винаги е сега, никога не минава дори за половин миг. Вриндавана е състоянието на абсолютно единение с Кришна, което обаче не отрича, а напротив очертава още по-ярко индивидуалността.
Шри Чаитаня Махапрабху се появил в Индия преди около 500 години, за да подтикне хванатите в капана на тристранния Космос души да вкусят расата във Вриндавана-лила на Кришна точно така, както го вкусват обитателите на Вриндавана. Методът на Бог Чаитаня е нама-санкиртана, общото възпяване на светите имена на Бога: Харе Кришна, Харе Кришна, Кришна Кришна, Харе, Харе/ Харе Рама, Харе Рама, Рама Рама, Харе Харе и смиреното редовно слушане на Шримад- Бхагаватам и Бхагавад-гита.
Ненакърним персонализъм
Понякога сухите гяни показват интерес към забавленията на Бог Кришна. Но ако се вкопчат в представата, че вече знаят нещо и не възприемат разказа смирено, навикът им да свеждат цялото възприятие до безличностни аксиоми ще провали целия процес. Шушка-гяните, които тълкуват Кришна-съзнанието безличностно, са известни като Майавади.
Терминът майавади се отнася до философ на илюзията, на майа. Убеден, че всичко възприемано от съзнанието обезателно е илюзорно, той се стреми да обясни възприятието и опита единствено от гледна точка на пракрити. Той признава съществуването на пуруша (душата), но не може да признае, че мисленето, чувстването, желанието и възприятието са вътрешно присъщи на душата. Според неговата философия това са покрития на съзнанието, а самото съзнание е лишено от всякакъв предмет. То знае, но в действителност не знае нищо. Мисленето, чувстването, желанието и възприятието са само майа. И така, какво представлява разказът Шримад-Бхагаватам за един Майавади? Слова, които се разтварят в безименно, безформено съзнание.
Шримад-Бхагаватам обаче е звуковата инкарнация на Кришна. Кришна има три проявления - Брахман, Параматма и Бхагаван: Неговото безличностно сияние, Неговата форма като Свръхдушата, поддържаща тристранния Космос, и Неговата изначална форма като владетел на всички съвършенства. Човекът, който разбира Шримад-Бхагаватам безличностно, може да се потопи в безличностното сияние на Бога. Но както вече беше обяснено, това няма да удовлетвори Аз-а. Защо? Защото ние сме личности, които не могат да се сведат до нищо по-низше.
Материалната матрица на опита ни пасва като ръкавица. С други думи, можем да мислим, да чувстваме, да желаем и да възприемаме материално само защото съзнанието е потенциално личностно. В сегашното ни състояние личностният потенциал на душата е ограничен до способността ни да правим избор. Когато изберем Бхагаван Шри Кришна, ние едновременно избираме и своята пълна трансцендентална личност, която разцъфва в раса.
В своя коментар към Бхагавад-гита 4.10 Шрила Прабхупада пише, че имперсонализмът произлиза от страх. Макар и отвратена от материалния живот, душата може да се бои да се отдаде на Бог Кришна, защото си мисли, че Кришна е друга личност, досущ като нея в паднало състояние. В материалното състояние на личността ние не можем да се доверим нито на себе си, нито на друг. Ние се правим на богове, а нашите "забавления" са просто митове. Ала Кришна е истинската Върховна Личност и Неговите забавления са вечна реалност. Той не е като това, в което ние сме се превърнали, като се правим на Него - враждебно настроени прелъстители, участващи в някакъв заговор.
В Шримад-Бхагаватам 4.9.8 се казва, че Кришна е артха-бандху, приятелят на нещастните, единственото им убежище от неволите на материалното съществуване. Той е маха-каруника (10.28.14), извънредно милостив; парипати динан, защитникът на безпомощния преданоотдаден; праната-ватсала (10.38.36) и прапанна-варада (3.9.23), благожелателят, благодетелят на отдадените души и икинчана витта (1.8.27), Този, който се превръща в притежание на онези, които нямат нищо друго. Ако никога, не забравяме колко силни са желанието и възможностите на Бога да ни избави и не забравяме, че всъщност ние никога не се отделяме от Него, ще станем напълно безстрашни:
"О, Върховни Господи, Ти не си обикновено живо същество, появило се в този материален свят в резултат на плодоносни дейности. Затова Твоето появяване или раждане в света не е причинено от нищо друго, освен от способността Ти за наслаждение. По същия начин живите същества, които са част от Теб, нямат причина да се боят от нещастия като раждане, смърт и старост, освен ако тези живи същества не са водени от Твоята външна енергия." (Шримад-Бхагаватам 10.2.39)
Да се обърнем към Източникът
Всяка година в света се публикуват 300 000 нови книги на светски теми. Но думите в повечето от тях избягват Кришна. Докато ги четем, умовете ни може да изпитат вълнение, потиснатост или отегчение; но независимо от това такива книги не са способни да издигнат ума към трансцендентално удовлетворение. Наистина в някои от тях се потвърждава съществуването на Бога, но Богът прави повече от това просто да съществува. Именно това "повече" Го прави всепривличащ. Над и отвъд всички книги за божествено откровение именно това "повече" се разкрива в Шримад-Бхагаватам.
"За хора, които имат естествен вкус към разбирането на книги като Бхагавад-гита и Шримад-Бхагаватам - пише Шрила Прабхупада - преданото служене е по-лесно, отколкото за онези, които просто са свикнали с умствени спекулации и аргументативни процеси." Следователно интелигентните хора, които искат да узнаят това "повече" за Бога се присъединяват към обществото на преданоотдадените, които споделят този вкус. Щом човек научи от преданоотдадените как да се наслаждава на тази велика литература, той става истински щастлив. "В настоящия момент има огромен образователен напредък - казва Шрила Прабхупада в една своя лекция - и все пак хората са нещастни. Младежите преживяват особено разочарование. Защо? Отговорът е, защото няма знание за Бога."
"Всичко е там, в Шримад-Бхагаватам и Бхагавад-гита - как можем да обичаме, какви са проявленията на любовта, как можем да удовлетворим Бог, как можем да говорим с Бог и т.н. Всичко е там. Ние трябва просто да се възползваме от тази необятна информация." Настоящата книга, Трансцендентален персонализъм, е просто една покана към читателя да се обърне към източника.
Макар всички живи същества да са благословени от Бога с някакво ниво на интелигентност, Шримад-Бхагаватам 11.17.19 ни информира, че човешкият вид е надарен със способността да цени освобождението повече от сетивното наслаждение. Това бе темата на първа глава на Трансцендентален персонализъм. В Шримад-Бхагаватам 7.14.37 се заявява, че понеже Кришна създава пурите (телата) на всички живи същества във Вселената и след това заживява в тези тела като Параматма, Той се нарича Пуруша. Това бе темата на втора глава. Трета глава се занимаваше с ума. В Шримад-Бхагаватам 4.18.5 се казва, че този, който се занимава с умствени спекулации, си измисля свой собствен път и така се отклонява от авторитета на великите преданоотдадени, а провалът го следва навсякъде. Четвърта глава беше за съвършения и изкривения интелект. В Шримад-Бхагаватам 6.17.31 се казва, че изцяло ангажираните в служене на Върховния Бог преданоотдадени естествено притежават съвършен трансцендентален интелект и пълна непривързаност към света. Така те не се интересуват от материалната двойнственост. Настоящата, последна глава разглежда самия Шримад-Бхагаватам, източника на безсмъртния нектар за Бхагаван и Неговите чисти преданоотдадени, бхагаватите. В Шримад-Бхагаватам 2.2.37 се казва, че онези, които пият този нектар, пречистват замърсената цел на своя живот и се завръщат обратно у дома, обратно при Богът.
КРАЙ на книгата !
Защо понятието "хиндуизъм" е нон-сенс?- в по-долното клипче авторът на по-горната книга застъпва ВЕДАическата теза за Трансцеденталният дуализъм и Патерното Начало, докато неговият опонент застъпва тезата за Монизмът и матерното начало(Абрахамските религии за "бог, като безличностен дух", са в невежство, поставяйки нещата като комбинация-"бъркоч"(CONCOCTION) на горните две становища- Моно свят с Мъжко доминиране, клуминиращо в диктат със заповеди, дължащо се на извънкласовият им характер на следване на паднали духове в матрицата).
И двете коренно-противоположни становища в по-долният клип, се водят за "хинду"-изъм(р.хИнд):
В експозето на Сухотра Свами всичко е вярно с изключение на това, че Кали няма смислова връзка с демонът Кали и векът на Кали. Тя има връзка дори с Калия-много-главата серпентина, върху чиито глави Кришна танцува. Този акт на Кришна значи благородство при пощадяване на негативният аспект на материалната природа, чиито място е в адските планети и долните земи("Утробата на Вишну"), както и фактът за ТРАНСЦЕДЕНТАЛНИЯТ ДУАЛИЗЪМ, който съществува на всяко ниво- Дух-материя(Шива-Майа) в материалният свят, както и Бог-душа(Кришна-Радха) - в Трансцеденталният!
Иначе всичко друго, което спомена Сухотра Свами е точно така- всяко една една душа със съзнанието е частнична и различна потенция на Кришна. Самите душИ се отличават помежду си по тази потенция също, а да не говорим, че те събрани заедно никога няма да стигнат потенцията на Кришна! Всяко една дума носи потенция(тъй като носи значение), но пълната потенция носи САМО Кришна, тъй като Той е трансцедентален и изначален(уникален).
Потенцията на Кришна е неограничена-над 100%, тъй като Той не е релативен, а- Абсолютен, а за матер. свят Вишну го презентира със 100% потентност, като САТ-гуна аватар, всички аватари на Кришна носят до 93% потентност от Вишну(Рама има толкова), Шива(гуна-аватар за ТАМАС) има 84% потенция, Брахма(гуна-аватар за Раджас) има 78%, а всички деви, вкл. Майа имат от 78% до 0%, като 0% потентност има Кали.
Иначе да- Сам Кришна казва, че е създал всички духовни иматерилани светове, но е ТЕХЕН ИЗТОЧНИК- НЕПОВТОРИМ, УНИКАЛЕН! Също и самите основни 8 матер. елемнета Кришна казва, че са Негова НИЗША енергия. Дори В ТЯХ има градация по степен на плътност и инертност между самите матер. елементи - земя, вода, огън, въздух, етер, ума, разум и его.
Кришна казва, че ОТВЪД тази НЕГОВА градирана матер.(низша) енергия е енергията на живото същество- "джива-атма", която е Висшата Му енергия. Т.е. твърдението на Кали-баба, че "ВСИЧКО Е ЕДНО"- И АНИМИРАНО(ОДУШЕВЕНО) И НЕАНИМИРАНО(НЕОДУШЕВЕНО), е НЕВЕЖЕСТВО(ТАМАС).
Какъв е ефетът от такова грубо уеднаквяване и смесване на матер. енергии и безличностният характер на енергиите? "Всичко бива едно" след разграждане до безкрайност в У-Тробата на Вишну- там нематер. атми и матер. атоми стоят редом в махат-таттва(латентност -непроявенст в матрицата) и чакат Ново проявление в матрицата, и съобразно ИНДИВИДУАЛНАТА СИ КАРМА атми-те(индивидуалните душИ) попадат в различни материални светове с различни материални тела, изградени от комбинация на различни материални елементи. Т.е . - ТОВА СЪЗНАНИЕ, КОЕТО ПРИЕМА ЗА "У-СТОЙ" МАТЕРИНСКАТА ЕНЕРГИЯ-МАЙА, ЦИКЛИ ВЕЧНО В САМСАРА -КРЪГ ОТ ПРЕРАЖДАНИЯ, като влиза многократно в утробите на Майа, под формата на различни нейни тела, исъщоб в Трансцеденталната Утроба на Вишну след голям цикъл на РАЗРУШЕНИЕ СЛЕД КАЛИ(гр. Хаос)-"Нощите на Брахма".
- В "Утробата и на Вишну"- Шива-Линга или в утробата на Майа- "Йони"- душата се намира в състояние на НЕ-СЪЗНАВАНЕ(БЕЗ-СЪЗНАВАНЕ)-СПЯЩО СЪЗНАНИЕ, НА КОЯТО Е СИМВОЛ И КАЛИ!! Несъзнаването е състояне на душата подобно на съзнанието на атомите в неживата материя-несъзнаван транс в материята, поради липса на индивидуалност. Подобно състояние изпитва душата, когато спи, въплътена в новородено-няма още будно или свръх-съзнание, но все още не може да се възползва от опитът си от прераждания от сънищното, натрупан в подсъзнанието. Други състояния на съзнанието по-долу:
- Сънищо със сънища/мечти, т.нар. "Астрално съзнание" на нагите, известно като "ПОД-СЪЗНАНИЕ, архетипно съзнание", "колективно несъзнавано";
- Будно съзнание(на Будха и Брахма, познато, като "просетление в матрицата, достигайки най-високите и нива-Брахма-лока, това съзнание е известно под понятието "Човешко съзнание"), както и
- Свръх-съзнание на Духовен екстаз в Трансцедентлният свят, реализиран от Чайтанйа Махапрабху.
Съзнанието е степента на Осъзнаване на Върховната Изначална/предначална Трансцедентална Личност или още състояние на "разсъбличане" на душата от обвързаността и с материята(гуни-"въженца") и цикличните условности.
Нещо повече- дуализмът и поли-измът на Майа, материалната енергия, е с двойствен характер, дължащ се на Времето и Духът в материята-Маха-дева Шива. Не случйно- Лунният харатер на двойката Шива-Майа се манифестира с вплетеният сърп(серпентина) в косите на Шива. Женският, материалният аспект е спътник(Луна) на Духът(Сатурн)-Мъжкият, а Луната-Полумесец е израз на това(както и Рогата на Бикът). Луната е свързана с циклите в материята-приливи отливи и менструалните цикли в женската утроба от Майа. ЗА ТОВА КАЛИ ИЗИСКВА КЪРВАВИ ЖЕРВОПРИНУШЕНИЯ, за да вкара душата отново в утробата си.
Символът на Майа е Луната-материалната утроба на жената, а символът на Шива е Сатурн-Трансцеденталната Утроба на Вишну-"U-Terra, U-terus". Утробата на Майа- Кали изисква кървави жертвопринушения, а Утробата на Вишну-Шива пушек. (за това предствителите на лунните сатурниански култове на Кали и Абрахамските религии-принасят жертва ВСЕИЗГАРЯНИЯ НА ПЛЪТ, като самият дух Йах/Аллах казва, че такава миризма е "сладка арома за него").
На какво е символ изплезеният кървясъл език на Кали(който пунтира и Кали-баба)? - Изплезеният кървясъл език е символ на ПЕРЕВЕРЗИЯ(обръщане всичко с главата на долу и с вътрешността-навън: "Wearing the inside-out"). В частност, е символ на вечно-зеещата Утроба, вечно-незадовлена жена с материя и сексуални сетивности, тъй като сексът е висша степен на сетивно наслаждение).
Кали е неблагоприятното лице на Майа и е конзортът на Шива-духът в матрицата.за това Кали на Краят на матер. цикъл беснее върху трупът на съпругът си Шива-Съзнанието. Кали е още Върховна Илюзия- Маха Майа.
Μήτρα(Митра) на гръцки означва Утроба(Uterus, U-terra). "Майка" е μητέρα(Ми-Терра).
U-Ma е майката на Вишну(U), а арабите често я наричат О-ма-майка(0) на преражданието(8) на Духът(1) в матрицата(0)- 10810810810180180........
1+0+8=9
- 9 е числото на "Пуруша", буквално "Наслаждаващият се" - Бог(Духът)-навиваща се галактика(спирала)-"Вдишване на Вишну"-"in-hale".
- 6 е числото на Пракрити - Душа(Материята) - развиваща се галактика(спирала)-"Издишване на Вишну"-"ex-hale"
Благоприятното лице на матер. енергия се нарича Йога-Майа(Лакшми-Радха), конзорът-спътник на Кришна. Тя помага на душата да се осъзнае за Трансцеденталният дуалистичен свят още преди неблагоприятните матер. цикли да са дошли, като така душата става НЕДОКОСНАТА ОТ МАТЕРИЯТА (както е Самият Кришна- "неповторим" значи "нецикличен"- "нематериален").
Евангелието на Андрей (апокрифно) 5:1-3
Андрей попита Исуса за начините за проповядване. Исус отговори:
"На север не ходете при езичниците, защото те са безгрешни и нямат пороци и греховете на Израел. Здравите нямат нужда от лекар("Врач", Ви-радж), а - болните ... "
Андрей попита Исуса за начините за проповядване. Исус отговори:
"На север не ходете при езичниците, защото те са безгрешни и нямат пороци и греховете на Израел. Здравите нямат нужда от лекар("Врач", Ви-радж), а - болните ... "
Единственото нещо, за което Кали-баба е прав е, че Кения и Танзания(Източна Африка) са част от дравидските Кали-култове, тъй като са наследени от потънал континент в Индийският океан - Лемурия или "митичният"(не-днешният!!!) о-в Ланка на демонът Равана. В Индия са съсредоточени в южните части на днешна Индия и Калкутта("Кали-култа", градът на Кали). Ланка не е митичен, а - реален континент, познат в дравидските(тамилските) сказания като Кумари Кандам...