Глава Четвърта
Тайната, която управлява всички неща
Всяка душа е неделима частица от изначалната духовна природа на Кришна. Нашето "материално съществуване" е само отражение на тази природа. Ние напълно сме забравили съвършенството на изначалното си положение. Защо вземаме отражението за съвършенство? Това е въпрос на вкус. По навик гледаме на живота в светлината на собствения си вкус към сетивно наслаждение, вместо в светлината на вкуса на Бог Кришна към трансцендентално удоволствие. Вкусът към сетивно наслаждение съсредоточава вниманието ни върху отражението, защото там наслаждението изглежда по-лесно постижимо. По-нататък този вкус изкривява отражението и го превръща в маниакална заблуда.
Да предположим например, че се излежавам на брега на една река, под дърво, отрупано с вкусни наглед плодове. Плодовете, отразени във водата, изглеждат на една ръка разстояние, а плодовете в клоните над мен - по-трудно достъпни. Ако ме обсеби представата за отражението на плодовете във водата и напълно забравя истинското дърво над главата си, умът ми ще създаде изкривено впечатление - ще си представям, че плодовете във водата са реални. Но това е майа. Посегна ли да си набера от тях, просто ще падна в реката. Така майа е моят лъжовен умствен модел на това, което възприемам като отражение върху материалната енергия.
Този лъжовен модел приемаме за знание. Когато въз основа на лъжовното знание правим планове за действие, това се нарича кубуддхи, интелект, увреден от материални желания. Ръководени от кубуддхи, ние се опитваме чрез мислите, чувствата и волята си да открием начини за наслаждение на своите лъжовни сетивни възприятия, като сляпо посягаме към "нови идеи" в метафизическото царство на акаша формите. Това се нарича въображение.
Когато вниманието на обществото като цяло е заето с удовлетворяване на сетивата за сметка на удовлетворяването на Кришна, мезокосмосът се превръща в място, където се струпват демони; по същия начин, когато въображението на отделния индивид се стимулира от безбожно сладострастие, демоничните структури преминават от акаша в микрокосмоса. Тези структури придобиват твърдата форма на чувства, които трябва да внушат действия. Но структурите, благоприятстващи греховния живот с помощта на модерните технологии, които изникват в ума по неизвестни (т.е. демонични) влияния, са всъщност проектите за нашето самоунищожение. Това е кубуддхи. Той замърсява микрокосмоса и мезокосмоса с пъклен материализъм.
На макрокосмическо ниво обаче материята сама по себе си не е демонична или пъклена. Материята е енергия на Бога. Единственият ни проблем с материята е индивидуалният и колективният вкус към това да й се наслаждаваме. Когато знанието и интелектът са заразени с този низш вкус, ние изпадаме в майа и вълните на времето ни помитат. Чистото знание обаче е възприемане на материята като енергия, която не е предназначена за нашето наслаждение. Чистият интелект (субуддхи) ни показва как да използваме тази енергия според вкуса на Кришна по начин, който да Го удовлетворява. Понеже той е източникът и средството за съществуване на всичко в Космоса, съществува начин дори продуктите на кубуддхи (напр. модерните технологии) да бъдат използвани в служенето. Това е пътят на буддхи-йога.
В зависимост от това как използваме физическото тяло и неговите сетивни обекти, можем да издигнем съзнанието или да го покварим. Шрила Прабхупада дава пример с момче, което пуска хвърчило. Хвърчилото е закрепено с въже за пръчка; момчето я върти в ръце и я използва като макара. Ако го наблюдаваме от разстояние, не можем да кажем дали навива въжето и сваля хвърчилото, или развива въжето и го издига по-високо. За да узнаем разликата, необходима ни е "вътрешна информация".
Пръчката се сравнява с човешкото тяло. Когато с пръчката хвърчилото се издига, това се сравнява с действия, управлявани от субуддхи, а когато хвърчилото се сваля надолу - с действия, управлявани от кубуддхи. "Вътрешната информация", определяща разликата между двете, е висшият интелект, недостъпен за нашето въображение. Шримад-Бхагаватам 3.5.51 определя този висш интелект като свачакшу, "Неговия личен план", защото Господ го разкрива на онези, към които Той лично е благосклонен. Както Шрила Прабхупада обяснява в своя коментар, на едно ниво Неговият план дава на обусловените души, пожелали това, възможност да се наслаждават на сетивно удовлетворение; но на висше ниво той им помага да осъзнаят, че са създадени за трансценденталното сетивно наслаждение на Бога, а не за своето индивидуално сетивно наслаждение. Този план е наситен с върховна добродетел, понеже чрез него се създава Вселената (вират). Низшето му ниво (улесняване на благочестивото удовлетворяване на сетивата в системата варнашрама-дхарма) се нарича апара-видя; трансценденталното ниво (пробуждането на любовта към Бога) се нарича пара-видя. Субуддхи означава интелигентността този двустранен план да се приложи на практика и така човек да се издигне обратно у дома, обратно при Бога.
В речника едно от определенията на английската дума intelligence [интелект, интелигентност] е "събирането на секретна, скрита, тайна информация"; оттук организации като ЦРУ и Моссад се наричат intelligence services [разузнавателни служби]. Въз основа на такова разузнаване правителствата избират каква политика да водят. В своите всекидневни дела хората също разбират "помъдряването" (т.е. да станеш интелигентен) като процес, при който правиш избор в съответствие с "вътрешна информация". Съвършеното вътрешно знание е непогрешимият план на Върховната Личност за всичко във Вселената. Този план разкрива нашия вечен личен интерес. Той се нарича гухя-гухл-тамам, "най-тайнствената от всички тайни". Но за да осъществим този план, ние се нуждаем от решителност, а решителността се подхранва от добродетелност - от живот, лишен от грях. В Бхагавад-гита 2.44 интелигентността, съчетана с решителни действия, се нарича вявасаятмика-буддхи. Като знаем точно какво Кришна иска от нас и изпълняваме Неговия план с решителност, ние побеждаваме "вълка, скрит вътре в нас".
Както видяхме в предишната глава, да се пренебрегва планът на Бога и да се измисля някакъв собствен план, е заболяване на душата. Това е авидя (невежество), напълно откъснато от пара и апара-видя. Заболяването авидя е лъжовният дух на егоцентризма, чийто симптом е двояката мания "Аз" и "мое". В материалния свят "Аз" е висшата концепция. В действителност нищо материално не може да бъде "мое" - това е просто умствена измислица - но "Аз-ът" наистина съществува. Затова е по-интелигентно "мое" да се остави настрана, за да може "Аз-ът" да се освободи чрез непривързаност и самоанализ. Само рядко срещаният и истински щастлив интелектуалец стига дотам да узнае тайната "аз принадлежа на Кришна". Бидейки отражение, материалният свят представлява обърнат наопаки образ на духовния свят. Ако в материалния свят концепцията "Аз" е висша спрямо "мое", в духовния свят вярно е обратното.
Планът на Кришна е да се премине дори отвъд освобождението
Според Бхакти-расамрита-синдху концепцията "аз принадлежа на Кришна" (практически известна като тадия-буддхи) представлява само началото на предаността пара. Тадия-буддхи управлява хора, които получават подслон при Кришна поради желанието си да се освободят от материалната зараза. Те подчиняват сетивата и умовете си, като проумяват, че всичко принадлежи само на Кришна. Ала от тадия-буддхи още по- поверителна е концепцията за мамата-буддхи, "Кришна е мой". Само чрез мамата-буддхи се разбира пълният смисъл на индивидуалните черти, съставляващи личността на Кришна: Той отдава Себе Си такъв, какъвто е, на преданоотдадения, който Го обича такъв, какъвто е.
Това е окончателният план зад всичко. Материалните сетивни обекти са привлекателни само защото отразяват съвършенствата на Кришна - богатство, сила, слава, красота, знание и отречение. Отражението представлява временен дубликат без дълбочината на съществуването. Когато застана пред огледало, лицето ми се дублира по форма, но не и като субстанция или същност. Когато се отдръпна, отражението вече не съществува. Така моето отражение не живее независимо от погледа ми. По същия начин материалният свят не притежава независимост от погледа на Върховната Личност. Както Шрила Прабхупада пише в своя увод към Шри Чаитаня-чаритамрита, Ади-лила, глава 5, Богът "отправя Своя поглед към материалната енергия и чрез отражението на Своето трансцендентално тяло Той се слива с материалните елементи".
Космическата форма на Върховната Личност е отражение на Неговата изначална трансцендентална субстанция, хвърлено върху материята. Субстанцията е вечна, изпълнена със знание и блаженство, докато отражението е преходно, изпълнено с невежество и нещастие. Материалната природа приема форма само за времето, в което духовната форма на Бога се отразява в нейните елементи. Когато Той оттегля Своя взор, природата се връща обратно в първичното си непроявено състояние, известно като прадхана.
Да се опитваш да притежаваш отражение, безспорно не е твърде интелигентно. По-интелигентно е, след като знаеш, че сетивните обекти не съществуват извън Кришна, да се откажеш от опитите си да предявяваш претенции към тях. Материалният свят си остава привлекателен, тъй като в него се отразява съвършенството на Кришна. Така сетивата могат да завладеят дори и по-интелигентния човек. Следователно най-интелигентно е да се насочим изцяло отвъд сетивните обекти и да притежаваме Този, който е източникът на цялото привличане, резервоарът на цялото удоволствие.
Човек може да премине от другата страна на сетивните привличания чрез любовна преданост (према-бхакти). Когато вечната духовна идентичност на една душа процъфтява в према-бхакти, нейното екстатично Кришна-съзнание прелива извън пределите на матрицата на светския опит. Кришна я приема в най-интимните Си забавления - онези, които споделя само със Своите доверени приятели в духовното царство. Вечната ни духовна самоличност е най-тайният, най-повери- телният план на Кришна за всеки един от нас. Най- таен е, защото за да участва в този план, човек трябва да се откаже от всички останали - включително и от плана да се освободи от материалното съществуване.
Себелюбие отвъд Аз-а
Да обичаш Кришна, означава завинаги да Го избереш като единствен обект на своето себелюбие. Единственото, от което преданоотдаденият се интересува, е Кришна; той не се интересува от собственото си положение, било то райско, адско, освободено, или не. Шрила Прабхупада разказва как гопите, пастирките, приятелки на Кришна, поднесли праха от своите лотосови нозе, за да се положи като лекарство на главата Му. Кришна имал главоболие и само прахът от нозете на Неговите преданоотдадени можел да Го излекува. Ала онези преданоотдадени, които малко повече се интересували от своя "аз", се въздържали от страх, че би било оскърбително прахът от техните нозе да се положи върху главата на Върховния Бог. Бояли се, че в резултат те ще загубят положението си на освободени души. Гопите обаче знаят само, че Кришна е техният любим. Без да се замислят за каквито и да било греховни последствия, те с радост Му донесли праха от нозете си като лек. Подобна чистота в служенето на Бога не позволява и най-малката тревога за собственото освобождение.
За да обясни концепцията мамата, Шрила Прабхупада пише в Шри Чаитаня-чаритамрита: "Когато преданоотдаденият чувства: "Богът е моят господар" и му отдава служене, събужда се Кришна-съзнанието". Мамата-буддхи е любовната убеденост на преданоотдадения, че Върховната Личност е моят господар, моят подслон, моето единствено притежание - мой. Когато в изблик на емоционална интимност жената казва на съпруга си: "Ти си мой", той намира собственическата й привързаност за много приятна и става играчка в ръцете й. По същия начин и Кришна се наслаждава на любовното чувство за собственост на Неговите преданоотдадени: ваше курванти мам бхактя, "с преданото си служене Моите преданоотдадени Ме поставят под своя контрол". (Шримад-Бхагаватам 9.4.66)
Сред любимите примери е отношението между майка Яшода и Бог Кришна. Тя обича Кришна във ватсаля-раса - с родителска любов. Вечно пленена от тъмния оттенък на кожата на Бога, от Неговата прекрасна фигура, от мекотата Му, от благите Му слова, от простотата Му, от Неговата свенливост, от милосърдието Му и от готовността Му да поднесе почитанията Си към по-възрастните, Яшода си мисли: "Кришна е мой син". И Кришна, тази Върховна Личност, от когото се пораждат хиляди вселени, се поставя под пълния контрол на нейната любов - дотам, че за наказание, когато е непослушен, тя Го връзва с въже. Затова Той е известен като Дамодара - Този, който е вързан през корема от любовта на майка си - същия корем, който точно в този миг поддържа живота на всички в Космоса.
Не-преданоотдадените се стремят да станат Бог, било личностно (като предявяват претенции, че Неговата космическа енергия в трите проявления е тяхна собствена) или безличностно (като се потапят в Неговото сияние на Брахман). Но чистият преданоотдаден, който си мисли: "Кришна е моят господар, моят приятел, моят син, моят любим", е по-велик и от Бог, защото това отношение на лично служене подчинява Кришна, Върховната Личност. Това е тайната, която управлява всички неща в духовния свят.
Но защо отношението мамата се нарича буддхи? Буддхи се определя като разграничителната способност на съзнанието, чрез която например човек се отказва от авидя заради видя и сетне се отказва от апа-ра-видя заради пара-видя. В духовния свят обаче такава двойнственост няма. Там всичко е пара, трансцендентално. И въпреки това там интелектът функционира като проявление на духа.
В Шримад-Бхагаватам 3.27.18 се обяснява, че интелектът е неотделим от духа също както мирисът е неотделим от почвата и вкусът е неотделим от водата. Ако буддхи действа изначално на духовната платформа, изначалният обект на неговото разграничение трябва изцяло да премине отвъд двойнствеността дух и материя. Този изначален буддхи е мамата-буддхи, който избира служене на Върховната Духовна Личност, Кришна, като свой единствен личен интерес, оставяйки настрана други трансцендентални фактори, които биха могли да възпрепятстват по някакъв начин служенето. Понякога екстатична любов обзема личния слуга на Кришна на име Дарука, докато вее с ветрило на Бога. Той обаче така сериозно се отнася към своето служене, че сдържа своя екстаз, смятайки го за пречка. Така духовният екстаз се управлява от решителност, породена от мамата-буддхи.
Но понякога духовният екстаз се оказва твърде мощен. Дори Господ Кришна е поразен; унесен в Своята любов към гопите, Той понякога понечва да издои бика вместо кравата. И гопите понякога са така унесени и
разсеяни 6 мисли за Кришна, че подобно на деца се обличат, както им падне. Естеството на трансценденталния персонализъм е да се възбудят трансцендентални чувства, които понякога са неконтролируеми. В материалния свят личностните взаимоотношения могат да кулминират до неконтролируеми емоционални сцени; и все пак това е сянката. Но във всеки случай ясно е, че да бъдеш личност, означава да преминеш през някакъв вид борба - материална или духовна - между интелекта и емоциите. Имперсоналистът се стреми към окончателното прекратяване на тази борба.
Мамата-буддхи е изначалният интелект на човека като жител на духовния свят: раболепен слуга като Дарука или приятел като Судхама, голи родител като Яшода, или съпруга като Шримати Радхарани, Лалита и Вишакха. Такъв интелект се улеснява от Йогамайа, вътрешната духовна енергия на Кришна, която свързва преданоотдадения с Него.
Чрез управлението на Йогамайа трансценденталните съвършенства на Бога и Неговите преданоотдадени се сливат в едно, за да създават нови и нови начини да се споделя любов. Махамайа, външната материална енергия, която ни отделя от Кришна, има противоположната функция. В материалния свят живите същества използват кубуддхи, за да планират ограниченото си експлоатиране на материалните съвършенства с цел сетивно наслаждение. За съжаление рано или късно Махамайа слага край на всякакви подобни планове. Но ако един преданоотдаден в материалния свят прави планове, за да удовлетворява сетивата на Кришна, Йогамайа надделява над Махамайа, за да даде специална закрила на този преданоотдаден, на неговите притежания и дела. Начинът, по който един чист преданоотдаден използва пари, сгради и дори технология, не бива никога да се отъждествява с начина, по който един материалист използва същите неща. Йогамайа смята този преданоотдаден за участник в лила или любовните забавления на Кришна.
В лила преданоотдаденият открива все нови и нови възможности възторжено да отдава служене според своята собственическа любов към Кришна, защото е освободен от собственическа похот към материалните обекти.
ананя-мамата вишнау мамата према-сангата
бхактир итй учяте бхииша- прахладоддхава-нарадаи
"Когато човек развие непоколебимо чувство за притежание или собственическо чувство [мамата] по отношение на Бог Вишну, или с други думи, когато човек мисли, че само Вишну и никой друг е единственият обект на любовта - такова пробуждане авторитети като Бхишма, Прахлада, Уддхава и Нарада наричат бхакти [преданост]". (Нарада-пан-чаратра, цитирано в Бхакти-расамрита-синдху 1.4.2)
Бхеда-буддхи
Мамата-буддхи и тадия-буддхи са в йога (връзка) с Върховната Личност. Представите за "аз" и "мое", които не са в йога с Върховния, произтичат от бхеда-буддхи или "отделен интелект". Според Шрила Прабхупада бхеда-буддхи има три фази: "Кришна е различен от мен"; "Кой е Кришна?"; "Аз съм Кришна". Те са очевидни дори при Брахма, създателя, а какво остава за другите живи същества. В Шримад-Бхагаватам 3.32.12-15 се потвърждава, че Брахма е толкова издигнат, че след унищожението на Вселената той получава подслон при първия пуруша (Маха-Вишну).
Четириглавият Брахма от нашата Вселена е един от безбройните Брахми от безбройните вселени; когато Маха-Вишну вдиша в тялото си тези вселени и ги разтвори в Своята ачит-шакти, всички тези Брахми получават подслон при Върховната Личност. Но душите, които са се насладили на положението на творци, са склонни да се мислят за независими от Вишну: "Кришна е различен от мен."
Действителна разлика между Кришна и индивидуалната душа наистина има: Кришна е господарят, а душата е Негов слуга. Представата бхеда-буддхи е: "Кришна е различен господар от мен - аз сам съм си господар." Когато Бог издишва нови вселени и отделното материално битие се появи отново, индивидуалните Брахма-души, засегнати от бхеда-буддхи, се изкушават да напуснат компанията на Бога, за да заемат предишното си положение. Тези, които наистина напускат, се смятат за паднали в материалното битие поради навика да приемат себе си за причината, пораждаща фините и грубите процеси на творението.
Когато преди 5000 години Кришна лично слязъл на земята, бхеда-буддхи заблудил Брахма от нашата Вселена по отношение на самоличността на Бога. Брахма се запитал: "Кое е това малко краварче Кришна? Наистина ли е Върховната Личност?" И се опитал да провери могъществото на Бога, като с мистична сила тайно отвлякъл Неговите приятели пастирите и техните крави. Така Брахма направил опит да наложи себе си като господар на всички мистици: "Аз съм Кришна." Обаче Кришна пресъздал всички пастири и крави еднакви с откраднатите от Брахма. Всеки един от тях представлявал самия Кришна, всемогъщия източник на безбройни Брахми и вселени. Когато проумял тази смайваща истина, Брахма признал собствената си незначителност и изцяло се отдал на Кришна.
Не бива да забравяме, че Брахма е най-издигнатата душа във Вселената. Дори неговият бхеда-буддхи е ведически, понеже той е въплъщение на ведическия звук (шабда), който регулира низшия (апара) аспект от плана на Кришна, даващ възможност на обусловените души да удовлетворяват своите сетива отделно от Него според закона на карма и наказващ грешниците за нарушаване на този закон. Така, като помощник на Кришна в този план, Брахма олицетворява и утвърждава духа на свобода на волята, който е в основата на цялото материално творение. Щом той може да изпадне под влиянието на бхеда-буддхи, какво остава за нас, обикновените души?
В Шримад-Бхагаватам 4.24.61 Шива заявява: яд-бхeда-буддхи сад иватма-дустхая, "концепцията бхеда-буддхи е причината за цялото нещастие на душата [в материалното творение]". В космическото творение обикновените души, които следват бхеда, по навик търсят сетивно наслаждение. Като последствие те трябва да понасят страданията на въплътения в тяло живот - раждане, смърт, болести и старост. Но тези преживявания на телесни удоволствия и мъки са изкуствени. И наистина от гледна точка на пара концепцията бхеда, управляваща материалния живот, сама по себе си е изкуствена. В истинската личност, в душата тя просто подхранва една изкуствена зависимост от безличните механични функции на материята. Истинската интелигентност започва веднага щом човек проумее, че душата е независима от материята и зависима от Кришна.
Изкуствен интелект
Алан Туринг (1912-1954) е блестящ английски математик. През 1949 г. той изнамира доказателство, което днес често се цитира от защитниците на изкуствения машинен интелект. Това е така нареченият тест Туринг. Ако ти, скъпи читателю, си чул нещо за него, навярно знаеш, че според теста Туринг щом един компютър - водейки разговор чрез размяна на печатани в момента съобщения - може да убеди едно човешко същество, че той също е човешко същество, тогава машинният интелект е доказан. И наистина един компютърен специалист на име Джоузеф Вайзенбаум създава точно такава компютърна програма. Наречена ЕЛИЗА тя действа като терапевт, предназначена е да накара човека, който я използва, да говори за своето душевно състояние. След като били информирани, че са "разговаряли" с компютър, а не с терапевт, някои хора отказали да повярват, че е възможно с една "проста" машина да се постигне такова ниво на общуване.
В първоначалната форма на своите доводи обаче Туринг не е предлагал среща между човек и машина. Той си представял игра между трима души, двама от които са скрити в отделни стаи. Тези двама, мъж и жена, трябвало да бъдат разпитани от третия играч и да се опитат чрез писмени въпроси и отговори да го убедят, че и двамата са жени. Ако по време на играта един компютър поеме ролята на един от скритите играчи и успее най-малкото да убеди разпитващия, че е човек (без значение мъж или жена), това би било достатъчно показателно за интелекта на машината. Оттук можем да заключим, че според убеждението на Туринг, интелектът е тъждествен със симулация или скриването на истинската природа. Ако един мъж или една жена успее да симулира, че е от противоположния пол, той или тя притежава интелигентност. Оттук следва също, че ако една машина успее да симулира човешко същество, тя също притежава интелект. Махаджана Прахлада нарича симулирането на интелигентност атад-дхия-хам (Шримад-Бхагаватам 7.9.17). А-тад или а-тат означава "неистина", дхи означава "интелигентност", а ахам означава "аз". Атад-дхияхам означава интелигентността, чрез която приемам една неистина за тъждествена със самия себе си.
Но истинската интелигентност според Ведите (Риг веда 1.164.16) вижда отвъд симулирането: стрия сатис-тал у ме пумса аху пашяд акшанван на вичетаддхра, "казват, че това са мъже, макар че всъщност те са жени. Само този, който има очи [т.е. интелигентност], знае това, а не слепецът [т.е. неинтелигентният]". Или, както казва Шрила Прабхупада:
"Макар да са се облекли като пуруши [мъже], тези живи същества не са пуруши. Те са висша пракрити [жени], но не и пуруша. Опитват се да бъдат пуруша. Това се нарича илюзия. Ако една жена се облича като мъж и иска да постъпва като мъж, това е изкуствено. По същия начин и живото същество не е пуруша, то е пракрити. Но понеже иска да се наслаждава на този материален свят, природата му е дала одежди като на пуруша и то в заблуда се опитва да се наслаждава на също такава пракрити."
Думата пуруша, която в пълния си смисъл означава наслаждаващ се мъж, може да се използва само по отношение на Кришна. Той се наслаждава на всички останали живи същества. Така правилното определение за тях е "висша пракрити"; или пракрити ме парам, както Бог Кришна ги нарича в Бхагавад-гита 7.5, "Моята висша духовна природа", различна от низшата материална природа.
Друго определение на думата пракрити е "жена". Казано в духовен смисъл, всяка душа е жена. Това не означава, че изначалната духовна форма на всяка душа е на трансцендентална жена (като майка Яшода например). Това означава, че изначалният план за всички души е да удовлетворяват сетивата на Кришна, също както и планът, управляващ красотата на жените в материалния свят, е да бъдат привлекателни за сетивата на мъжете.
Изначалната форма на "женската душа" може да е форма на духовна жена или мъж, но и в двата случая тази форма няма нищо общо с физиката и биологията. Тя е безусловната преданост, вътрешно присъща на тези форми, на които Кришна се наслаждава. Когато една душа избере да удовлетворява "себе си" вместо Кришна, тя получава одежди от материалната природа и се превръща в наслаждаваща се машина - физическо тяло, оборудвано с резци (зъби), тръби (вени), мехове (бели дробове), лостове, ръчки, пластини и сглобки (кости). Няма значение дали биологическите одежди са мъжки, или женски. Желанието и на двата пола се управлява от един и същ измамлив интелект. Всеки, който се отъждествява с физическото тяло, в духовен смисъл е жена, преструваща се, че е изначалният мъж, Върховният Пуруша, Шри Кришна.
Пуруша като "герой"
Прастарият избор - да действаме като механични пуруши, вместо да служим на истинския Пуруша - ни е подтикнал да се превърнем в герои и героини на собствените си митове. Ето какво пише в своята книга Крещящата нужда от митове един от най-изтъкнатите психиатри в света, Роло Мей:
"Героят е мит в действие. ... Героят е носител на нашите стремежи, идеали, вярвания. ... Именно това придава такава важност на героизма; то отразява собственото ни чувство за самоличност, а оттук се оформя и собственият ни героизъм."
Макар да няма доказана етимологическа връзка, забележително е, че английската дума myth [на български "мит"] (от гръцката muthos) е подобна на английската дума mouth [на български "уста"], понеже митът е разказ - история, произлизаща от устата. Мей твърди, че е неправилно митовете да се омаловажават като измислици, защото е убеден, че те водят началото си от исторически събития, които по-късно се превръщат в разкази, притежаващи огромна сила и даващи ориентир в реалността за милиони хора.
Изначалният герой е Кришна, лила-пурушоттама (върховният наслаждаващ се на божествени забавления). Както от биенето на мляко се получава масло, така забавленията на Кришна разбиват вечното царство на Брахман, за да се получат дванайсетте трансцендентални емоционални състояния, известни като раси: (1) раудра (гняв); (2) адбхута (удивление); (3) шрин-гара (съпружеска любов); (4) ха ся (смях); (5) вира (геройство); (6) дайа (състрадание); (7) дася (служене); (8) сак-хя (приятелство); (9) бхаянака (ужас); (10) бибхаста (потрес); (11) шанта (неутралност); (12) ватсаля (родителско чувство).
Кришна-лила са вечно проявени в духовния свят. От време на време Той ги проявява в този свят като истински исторически събития, както е направил преди 5000 години във Вриндавана, Матхура, Дварака и Курукшетра. Тези събития били прославени от устата на великата душа Шукадева Госвами и описани в Шримад- Бхагаватам ("прекрасния разказ за Божествената Личност"). Понеже забавленията на Кришна представляват окончателната реалност, докато ги слушали, огромно множество преданоотдадени се освободили от илюзорните митове на материалното съществуване и в тях се вляла духовната интелигентност да изберат Бога като единствен герой, господар, приятел, син и
съпруг.
Кришна-лила са стандартът за геройските постъпки, които хората навсякъде приемат с почести. В духовния свят преданоотдадените участват пряко в Кришна-лила. В материалния свят всички се управляват от един таен план изкуствено да се превърнат в Кришна. И затова те имитират изначалната интелигентност, определяща какво е герой. Когато Кришна-лила измамливо се имитират от облечени в механични костюми "герои", това е мит. Митовете се изпълняват в един театър, отделен (бхеда) от Кришна - театъра на тристранния Космос. За декорите, актьорския състав и костюмите се грижи материалната енергия. В този театър на материалния свят всеки отделен индивид се надява да бъде аплодиран като съвършения господар, родител, приятел, син или дъщеря и любим.
За да "успеем", да станем "звезди" в театъра на материалния свят, трябва да оформим живота си според доминиращите разкази на нашето време - разкази, внушаващи състрадание и уважение. Като пример Роло Мей изрежда следните теми на тези разкази: Индивидуализъм, Великия мит за Новите земи (Америка), Пътуване през ада, Ценността на отчаянието, Величие и Трагедия, Оцеляване и така нататък. Тези внушителни теми се повтарят непрекъснато в историята, литературата, биографиите, поезията, театъра и киното. Когато се срещнат в реалния живот, те се превръщат в "забележителна новина" - "драмите от истинския живот" тутакси получават най-видно място в медиите, върху екрана на глобалното съзнание. Всички са наелектризирани от борбите на живите, дишащи герои от плът и кръв.
И всички искат самите те да бъдат такива живи, дишащи герои от плът и кръв. Колкото и скромно да е положението ни, всеки един от нас играе понякога комична, понякога трагична роля в драмата на истинския живот, поставена сред нашия семеен и приятелски кръг. Но откъде ни прихваща тази амбиция за митически статут? Както Шекспир пише в Макбет:
"А всички наши вчера са светили по пътя на глупци към мухъла на гроба. Пф, угасвай свещице кратка. Тоз живот е само една нещастна, движеща се сянка актьор бездарен, който се явява, измъчва и изпъчва своя час на сцената и след това изчезва. История, разказана от луд със много шум и бяс, в която няма ни капка смисъл..."[1]
В матрицата на светския опит смъртта прерязва всички връзки с останалите. Тогава какво представлява другия човек за мен, освен поредица образи? И какво друго представлявам самият аз, освен същата поредица? Потенциалната възможност за смъртта на всеки човек го обгръща вътре в него самия; всеки един самотен "герой" за кратко участва в образите-сенки на себе си заедно с останалите, като повечето от тези образи са безвкусни и отегчителни, а всички са безсмислени. И внезапно всичко свършва.
Отвъд булото на страха
В Шримад-Бхагаватам 11.2.37 се казва:
бхаям двитиябхинивешата сяд
ишад апетася випаряйо 'смрити
тан-маяято будха абхяджет там
бхактяикайешам гуру-деватма
"Когато живото същество е привлечено от материалната природа, завладява го страх. Материалната енергия разделя неговото съзнание от Върховната Божествена Личност. Така представата му за живота се преобръща наопаки. Вместо да бъде вечен слуга на Кришна, то става съперник на Кришна. Това се нарича изкривена интелигентност [випаряйо 'смрити]. За да унищожи тази грешка, този, който е действително учен и напреднал, обожава Върховната Божествена Личност като свой духовен учител, като обожаемо Мурти и като източник на живота. Така той обожава Бога чрез процеса на искрено, чисто, предано служене."
Тук виждаме задълбочен анализ на психологията на материалния интелект или симулирането. В най-дълбокото кътче на всяко сърце се крие мрачна тайна: аз не съм това, което се правя, че съм. Аз не съм Кришна, изначалният герой. Един величествен мит виси над всички мои действия - митът, че индивидуалната душа може да съперничи на Бога. Но това е илюзия. Аз не съм и никога няма да стана наслаждаващ се или контрольор на материята. Сам не мога да направя нищо нито за своето благо, нито за благото на други живи същества. Аз просто симулирам иззад завесата на прастария страх - страха от онова, което накрая излага на показ истината за цялото представление: смъртта.
В материалния свят претенцията, преструвката е това, което минава за интелигентност. Колкото по-хитро се преструвам, че съм Бог, толкова по интелигентен изглеждам. Но истинската интелигентност е това, което дръпва завесата, скриваща моето мъничко представление от самия мен. Колкото симулиращите души се боят от смъртта, толкова се боят и от знанието, разкриващо Аз-а. В Бхагавад-гита Кришна заявява, че Той е и знанието за Аз-а, и всепоглъщащата смърт. И така, симулантите всъщност се боят от Кришна.
Трагедията на Едип цар
Ужасът от знанието за себе си е една от темите на Oedipus Tyrannus (Едип цар), написана преди 2500 години от гръцкия драматург Софокъл. Зигмунд Фройд вярвал, че на рудиментарния, но вечен език на душата пиесата ни говори за "гласа вътре в нас, който е готов да признае непреодолимата сила" на тази история като символ на собственото ни затруднено положение.
Главният герой Едип бил намерен като новородено от един овчар в планината Цитарион. Глезените му били вързани един за друг с верига и затова го нарекли Едип, което означава "възпален крак". Осиновили го владетелите на Коринт цар Полиб и царица Меропа и той пораснал като благороден принц. Понеже Полиб не разкрил истинския му произход, Едип вярвал, че е син и наследник на царя.
Един ден Едип чул слухове, че не е истинският син на Коринтския владетел. Младежът упорито желаел да научи истината и въпреки увещанията на баща си, че действително е негов син, отишъл при Делфийския оракул, за да разсее съмненията си. Но вместо да хвърли светлина върху миналото му, оракулът предрекъл ужасно бъдеще: той щял да убие баща си и да се ожени
за майка си.
За да избегне Възможността да извърши тези престъпления, Едип не се завърнал в Коринт. По време на своето пътуване той срещнал група мъже на един кръстопът. Единият от тях, сановник в колесница, го ударил, докато се разминавали. Последвал бой. Вземайки групата за банда крадци, Едип убил човека в колесницата и всички негови спътници, освен един, и продължил да се скита, докато пристигнал в Тива (недалеч от Атина).
Тива била нападната от Сфинкса, чудовище с глава и гръд на жена, тяло на лъв и криле на птица. Кацнало на една скала извън града, то карало пристигащите пътници да отговорят на следната гатанка: "Кое е това нещо, което сутрин ходи на четири крака, следобед - на два и вечер - на три?" И убивало всеки, който не успявал да отговори. Когато Едип отговорил: "Това е човекът - като бебе той пълзи на четири крака, като възрастен върви изправен на два и когато остарее, се подпира на бастун", Сфинксът се самоубил. Понеже неотдавна владетелят на града, Лай, бил убит по време на пътуване, благодарните тиванци издигнали принц Едип за свой цар. Йокаста, жената на убития цар, Едип взел за своя жена. Тя му родила двама сина и една дъщеря, Антигона.
Минало време и страшна чума поразила Тива - заразени били всички растения, всички крави и жени се разболели. За да открие причината за чумата, Едип изпратил своя шурей Креон да попита оракула в Делфи. Креон се завърнал с тревожната новина, че чумата е поразила Тива, понеже в града се бил подслонил убиецът на предишния цар, Лай. Едип незабавно започнал разследване, като заплашил всеки, който е помогнал на убиеца или е скрил истината, с тежко наказание. Той проклел убиеца - който и да бил той - да води живот, изпълнен
със страдание.
Отначало заподозрян в убийството на цар Дай бил Креон, защото той щял да наследи трона, ако Едип не бил победил Сфинкса. Но след като събрал показанията на различни свидетели, Едип скоро научил, че цар Лай бил убит от неизвестен човек на някакъв кръстопът. Сетне научил, че години по-рано Йокаста му била родила син. Но царят изоставил новороденото в планината Цитарион, защото според пророчеството това дете щяло да убие собствения си баща. От Коринт пристигнал пратеник, за да съобщи, че цар Полиб е умрял. Пратеникът разкрил още, че Едип не бил истински син на Полиб, а бил намерен в планината Цитарион.
Чувайки това, Йокаста помолила Едип да прекрати разследването си. Когато той отказал, тя сама отнела живота си, макар причината за самоубийството й все още да не била ясна за Едип. Най-накрая единственият оцелял от спътниците на цар Лай заявил, че не друг, а самият Едип е убил Лай и че изоставеният на планината Цитарион син на Лай бил осиновен от цар Полиб. Така чудовищната истина най-сетне била разкрита: Едип бил убиецът на своя баща и съпруг на своята майка. Дълбоко отвратен от себе си, Едип си избол очите и тръгнал на доброволно заточение, придружен от Антигона.
Ведически анализ
В началото на двадесети век името Едип придобива всекидневна употреба, което се дължи на теорията на Фройд за "Едиповия комплекс". Фройд открива, че като младеж изпитвал полово влечение към майка си и ревност към баща си; оттук той заключава, че пиесата на Софокъл е символ на "всеобщо събитие от ранното дemство". Други водещи психиатри, Включително и някои от по-известните ученици на Фройд, обаче с право не се съгласяват с теорията за Едиповия комплекс. Защо трябва личните проблеми на Фройд с баща му и майка му да бъдат обявени за всеобщо събитие от живота на всеки? И все пак историята на Едип наистина подсказва едно всеобщо събитие - събитие по-фундаментално и по-значително от детската мания на някакъв виенски доктор.
Фройд пише, че съдбата на Едип "ни вълнува само защото тя би могла да бъде и наша собствена съдба, защото още преди да се родим, оракулът ни налага проклятието, което тежи над самия него". Новороденият Едип бил изоставен, понеже още преди да се роди, оракулът предупредил баща му, че неговият син ще узурпира трона. Какво мрачно проклятие тегне над нас още отпреди раждането ни в този живот?
Ние сме души, подхранващи скритата склонност да узурпираме властта на Върховния Баща. Тази склонност е очевидна в силното ни привличане и желание да притежаваме и да се наслаждаваме на Неговата пракрити (женската материална природа). Тъй като получаваме телата си от тази природа, всъщност тя е наша майка. С атеистичните си идеологии ние се опитваме да "убием" Бога. Трагедията на Едип черпи психологическата си сила от една скрита истина, валидна за всеки един от нас: че в духовен смисъл ние сме виновни за (преднамерено) отцеубийство и кръвосмешение с майка си.
Пишейки за проклятието, тегнещо над нас още отпреди раждането ни, Фройд има предвид похотта, която според него заразява всеки син с полово влечение към майка му. Похотта, както Шри Кришна обяснява в Бхагавад-гита 3.39, е вечният враг на душата. Тя покрива духовното знание и разгаря сетивата. Така тя ни заставя да извършваме най-покварени действия, без дори да го осъзнаваме. Такова угаждане на похотта от предишни животи определя съдбата ни да се раждаме в общество, невежо за ведическите принципи, в общество, което насърчава свободното общуване между мъже и жени. Според ведическите предписания матриват пара-дарешу: на всяка жена, различна от законната съпруга, мъжът трябва да гледа като на майка и на всеки мъж, различен от законния съпруг, жената трябва да гледа като на син. Следователно в теорията на Фройд има нещо вярно все пак. Всъщност днес безбройни едиповци са проклети още отпреди да се родят да имат полови отношения със своите майки. Следват ги тежки кармични последствия, също както чумата последвала Едип в град Тива.
И какво, ако според добра карма човек се роди в култура на морал и знание? Този, който е добре обучен да поддържа половите отношения в законните граници, е истински щастлив. Но все пак си остава фактът, че нашият костюм - биологически мъжко или женско тяло - не е истинският ни Аз. Трагедията Едип цар мрачно внушава, че престоят в тялото от раждането до смъртта не е нищо повече от един ден в мащабите на космическото време. При никакви обстоятелства, нито "морални", нито "неморални", преобличането в човешко тяло за един ден не може да превърне вечната душа в наслаждаваща се на материята. Да си мислим, "аз съм този, който се наслаждава", докато сме в тяло, което остарява и умира, само по себе си е проклятието на похотта над душата.
Щом душата започне да проумява това, майа (илюзията) се опитва да я повлече отново назад към невежеството, като я зове: "там, където невежеството е блаженство, е глупаво да си мъдрец". Това не е нищо друго, освен страхът от духовно знание, представен в молбата на Йокаста към Едип да преустанови разследването преди ужасната истина да излезе наяве. Нейното самоубийство представлява края, който духовното знание предвещава за материалното щастие. За човека, привързан към материалното щастие, знанието, че всъщност не той е този, който се наслаждава на пракрити, срива всичко.
Онова, което прави светлината на себепознанието в Едип цар толкова ужасна, е, че Едип наистина се оказва виновен. Като наказание той се лишава от зрението си, за да прекара живот във вечна тъма. Това ни припомня предупреждението на Ишопанишад, мантра 9: тато бхуя ива те тамо йа у видяям рата, "онези, които принадлежат към културата на така нареченото знание, влизат в по-страшен мрак [от онези, които са в невежество]". Шрила Прабхупада обяснява:
"Шри Ишопанишад ни учи да не правим едностранчиви опити да спечелим борбата за съществуване. ... Трябва да развиваме културата на духовното знание, за да можем изцяло да се освободим от жестоките ръце на смъртта. Това не означава, че всички дейности за поддържане на тялото трябва да се прекратят. Не става въпрос за прекратяване на дейностите, също както когато човек иска да се излекува от треска, не става въпрос високата температура да се свали до нула."
Ведическото знание не води до чувство за вина и себеунижение. Не е достатъчно като Едип да открия, че сегашната ми самоличност на съпруг на собствената ми майка (материалната природа) е лъжовна. Ведическото знание поправя тази лъжовна самоличност. Тя не може да бъде поправена чрез осакатяване на сетивните възприятия, както правят някои йоги, следващи суров аскетизъм. Трябва пълноценно да се възстанови истинската самоличност. Ведическото знание ангажира сетивата по отношение на тази истинска самоличност положително. Такава положителна ангажираност възстановява духовното здраве, пречиства самоличността от всякакви следи от грях и вина и извежда духовно удовлетворение от дълбините на душата. Тази ангажираност се нарича мукунда-сева, "предано служене на Мукунда [Кришна, който награждава Своите преданоотдадени с освобождение]":
ямадибхир йога-патхаи
кама-лобха-хато муху
мукунда-севая ядват татх
атмаддха на шамяти
"Вярно е, че като ограничава сетивата си с помощта на йога, човек може да се освободи от безпокойството на желанията и похотта, но това не е достатъчно, за да бъде удовлетворена душата, защото това [удовлетворение] се получава само от преданото служене на Божествената Личност." (Шримад-Бхагаватам 1.6.35)
От похот към удовлетворение
Душата се вкопчва в телесните одежди на "героя", "наслаждаващия се" с надеждата за удовлетворение. Нашите надежди за удовлетворение обаче са всъщност надежди за освобождение от материята, понеже душата се освобождава от цялото материално нещастие само чрез пълно удовлетворение. Преданото служене е методът за духовно удовлетворение. Следователно това е и методът за освобождение на душата от похот.
Шри Чаитаня-чаритамрита отъждествява похотта (кама) с ашанта (неудовлетвореност). Неудовлетворената душа изпитва силно желание за бхукти (сетивни удоволствия), мукти (пълно избавление от сетивата) и сиддхи (усъвършенстване чрез йога). Ала вместо да възстановят изначалната блажена самоличност на душата, тези методи само удължават лъжовната роля на душата като съпруг на материалната енергия: в първия случай те допринасят за привързването към материята, във втория - за отрицанието на материята, а в последния - за придобиването на мистична власт над материята. Практикуващите тези методи полагат огромни усилия само за да се нагласят в лъжовните си позиции на господари на материята. Но те не постигат истинско удовлетворение. Дори прочутият йоги Вишвамитра, след като в продължение на хиляди години въздържал сетивата си, паднал покорен от очарованието на прекрасната Менака. Такова привличане към телесните удоволствия доказва отсъствието на духовно удовлетворение. В следните стихове от Шримад-Бхагаватам 9.4.66-67 Върховната Личност разкрива тайната на вечното удовлетворение:
"Както целомъдрените жени поставят под контрол нежните си съпрузи чрез своето служене, чистите преданоотдадени, които еднакво се отнасят към всички и са изцяло привързани към Мен в дълбините на сърцето си, Ме поставят под своя пълен контрол."
"Моите преданоотдадени, които са вечно удовлетворени от участието си в любовно служене на Мен, не се интересуват дори от четирите вида освобождение [салокя, сарупя, самипя и саршти], въпреки че със служенето си ги постигат автоматично. А какво да говорим за някакво тленно щастие като издигането до висши планетарни системи?"
Тук Богът сравнява Себе Си с нежен съпруг (сат-пати), а Своите преданоотдадени с целомъдрени жени (сатп-стрия), свързани с Него в брака на преданото служене. Докато един не-преданоотдаден йоги не може да постави под контрол дори собствените си сетива, чистите преданоотдадени поставят под контрол Върховната Личност. Ключът към подчинението на Бога е пълното удовлетворение на Неговите преданоотдадени от служенето, сравнимо с удовлетворението, което изпитва целомъдрената жена в служенето на своя съпруг. Доказателство за удовлетворението, споменато в горния цитат, е сама-даршана или еднаквото отношение към всички. Чистият преданоотдаден вижда всяко живо същество като вечна искрица от духовната енергия на Бога. Той не се сприятелява с една въплътена душа и не враждува с друга въз основа на някакви сметки за материална изгода ("този доставя удоволствие на сетивата ми, а онзи - не"). Вместо това чистият преданоотдаден благородно помага на душите да се събудят за истинската си същност като слуги на Кришна. Това се нарича апаракя-буддхи. Усилията му да доведе душите до подслона на Кришна произтичат естествено от горещата привързаност към Кришна в дълбините на сърцето му. Както казва Шрила Прабхупада:
"В своята любов към Кришна преданоотдаденият иска да види Неговите имена, разпространени навсякъде. Той иска имената на Неговия Бог да се прославят навсякъде. Това е любовта. Ако обичам някого, иска ми се той да бъде прославен по целия свят."
В днешния свят действат множество мисии, целящи да обединят хората. За съжаление те призовават към обединение на платформата на материалното тяло. Понеже то е подчинено на смъртта, телесната представа ме изолира от всички останали същества. Под господството на тленността личните връзки са просто сантименталност - "докато смъртта ни раздели". Разпространението на вечната слава на Кришна сред всички живи същества сваля бариерите на смъртта, изолиращи хората един от друг, и ни обединява като духовни личности в любовта към Бога.
Най-Великото удовлетворение за един преданоотдаден е да прославя името, формата, качествата и забавленията на Бог Кришна. Това надминава дори интереса от освобождение. Съществуват четири вида окончателно освобождение: салокя - живот във върховната обител на Кришна; сарупя - постигане на вечна духовна форма като тази на Самият Кришна; самипя - лично общуване с Бога; и саршти - споделяне с Бога на Неговите трансцендентални съвършенства от безгранично богатство, сила, слава, красота, знание и отречение. В тези четири вида освобождение се крие неограниченото и вечно разнообразие от свободен избор, което всяка душа търси. Но щом отсъства възможността да прославя Кришна, за преданоотдадения дори и тези четири възможности за свобода не са удовлетворяващи.
Убеждението, че "Кришна, а не собственото ми освобождение е крайната цел", е истинското изпитание за любовта. То означава, че преданоотдаденият наистина е възвърнал изначалната си духовна природа на целомъдрена жена, служеща за наслаждение на Върховната Личност, без всякакви следи от представата "аз съм съпругът на съвършенството и щастието". В Шримад- Бхагаватам 9.4.64 Богът заявява: "Без преданоотдадени, за които Аз съм единствената цел, нямам желание да се наслаждавам на Своето трансцендентално блаженство и върховните Си съвършенства". Както за един преданоотдаден освобождението не носи удовлетворение без любовното служене на Кришна, така и за Кришна освобождението не носи удовлетворение без Неговите любими преданоотдадени. Научи ли тази тайна, човек постига ниво на удовлетворение, което преминава изцяло отвъд окови и освобождение.
натянтикам виганаянти апи те прасадам
кимв аняд арпита-бхаям бхрува уннаяис те
кимв аняд арпита-бхаям бхрува уннаяис те
йе 'нга твад-ангхри-шарана бхавата катхая
киртаня-тиртха-яшаса кусала раса-гя
киртаня-тиртха-яшаса кусала раса-гя
"Хората, получили подслон в Твоите лотосови нозе [твад-ангхри-шарана], тези вещи познавачи на раса [кусала раса-гя], съсредоточени единствено в достойните за възхвала разкази за Твоето чисто великолепие, не се интересуват дори от освобождението, смятано за най-великата Ти милост. Как тогава да видят стойност в материални блага като господство в рая, където само повдигането на веждите Ти всява страх?" (Шримад-Бхагаватам 3.15.48)