"Мы есть что Мы ест"
(Ние сме това, което ядем)
Като резюмира техниката на бхакти-йога, йогата на предаността, Бог казва: „Каквото и да правиш, каквото и да ядеш, каквото и да предлагаш или да отдаваш и каквито и въздържания да изпълняваш, прави това, о, сине на Кунтй, като жертвоприношение за Мен."(БГ 9.27) Следователно да се предлага храна на Кршна е съществен елемент в системата бхакти-йога.
Бог описва и видовете предлагания, които ще приеме. „Ако някой Ми предложи с любов и преданост листо, цвете, плод или вода, Аз ще ги приема."(БГ 9.26) В този списък Кршна определено не включва месо, риба и яйца; затова преданоотдаденият на Кршна не Му ги предлага. От любов към Кршна преданоотдаденият Му предлага само най-чиста и отбрана храна — и, разбира се, тя не включва гниещи тела на убити животни и потенциални зародиши на кокошки.
В Кршна съзнание преданоотдаденият предлага на Кршна храна като израз на любов към Него. Дори във всекидневните отношения човек приготвя храна на друг човек в знак на любов и привързаност. Храната не е единственото, което се оценява. Оценяват се и любовта и предаността, вложени в нея. По същия начин предлагането на храна на Кршна усилва любовта и предаността ни към Него. Несъмнено, много е трудно да обичаме някого, когото никога не сме виждали.
Ведическата концепция за Бога не е мъглява. Ведическите писания, единствени по рода си в целия свят, подробно описват личностните качества на Бога. В писанията на другите по-главни религии Бог е споменат като "Върховен баща", но относно личността Му се дава учудващо малко информация. Христос казва за себе си, че е син на Бога, Мохамед — че е Негов пророк; но какво е Самият Бог? Той се явява косвено — като глас от небесата, горящ храст и т.н.
Но щом приемем веднъж, че Бог ни е създал, логично е да не можем да отречем, че Самият Той притежава качествата на личност — определена форма, появяване и всички сили и способности на отделните сетива и органи. Нелогично е да предполагаме, че творението на Бога може по нещо да превъзхожда създателя си. Ако ние притежавахме ясно очертана форма и личност, а Бог не ги притежаваше, бихме били по-висши от Него в това отношение. Ето защо както ние сме личности, така и Бог е личност — Върховната Личност, с безкрайно могъща духовна форма, но въпреки това личност. А се казва, че ние сме създадени по образ и подобие на Бога.
Въз основа на въображението си художниците на Запад рисуват Бога като внушителен старец с брада. Но ведическите индийски писания дават непосредствено описание на външния вид и личността на Бога — информация, която не може да се намери никъде другаде. Преди всичко, Бог е вечно млад и притежава удивителни духовни качества, които привличат сърцата и умовете дори на освободените души. Той е върховният художник и върховният музикант. Той говори прекрасно и проявява безгранична интелигентност, отречение и чувство за хумор. Освен това Той показва несравними трансцендентални забавления с вечните Си придружители. Описанията на привлекателните черти на Бога, Върховната Личност, дадени във Ведите, нямат край. Затова Той е наричан Кршна, или „всепривличащ". Когато разберем, че Бог е личност, можем по-лесно да медитираме върху Него, и особено когато Му предлагаме храна.
Тъй като Кршна е най-могъщият и е изцяло духовен, всичко, което влиза в досег с Него, сащо става напълно чисто и духовно. Дори в царството на материалната природа някои неща имат способността да пречистват други неща. Например с могъщите си лъчи слънцето може да дестилира прясна, чиста вода от замърсено езеро. Ако материален обект като слънцето действува по този начин, можем само да си представяме пречистващата сила на Бога, Върховната Личност, който без никакво усилие е създал милиони слънца.
Духовна храна
Посредством безбройните Си трансцендентални енергии Кршна може да превръща материята в дух. Ако поставим желязна пръчка в огън, след известно време тя ще се нажежи до червено и ще приеме всичките основни качества на огъня. По същия начин материалната същност на храната, предложена на Кршна, става напълно духовна. Такава храна се нарича прасадам. Санскритската дума означава „милостта на Бога".
Яденето на прасадам е основна практика в бхакти-йога. В другите форми на йога човек трябва изкуствено да ограничава сетивата си, но в бхакти-йога той свободно може да ги използува в различни приятни духовни дейности. Например той може да използува езика си, за да вкусва чудесни храни, предложени на Господ Кршна. Чрез такива дейности сетивата постепенно се одухотворяват и автоматично биват привлечени от духовните наслаждения, които далеч надхвърлят всеки материален опит.
Ведическите писания съдържат много описания на прасадам и неговите въздействия. Господ Чаитанйа, инкарнация на Върховния
Господ, явила се в Индия преди 500 години, казва за прасадам: „Всеки е опитвал тези материални съставки преди. Обаче в тази храна има изключителни вкусове и необичайни благоухания. Не само вкусът, но дори и ароматът удовлетворява ума и кара човек да забрави всяка друга сладост, освен тази. Трябва да знаем, че духовният нектар от устните на Кршна е докоснал тези обикновени съставки и е пренесъл върху тях духовните си качества."
Да се яде само храна, предложена на Кршна, е съвършенство на вегетарианската диета. В края на краищата много животни, например гълъбите и маймуните, също са вегетарианци. Така че вегетарианството, само по себе си, не е най-голямото постижение. Ведите ни информират, че целта на човешкия живот е възстановяването на първоначалната връзка с Бога, а приемането на храна—прасадам може да ни помогне да постигнем тази цел.
Как да приготвяме и да предлагаме прасадам
Съзнанието ни за по-висшата цел на вегетарианството започва от момента, в който тръгваме на пазар, за да изберем храните, които ще предлагаме на Кршна. В Бхагавад-гйта Господ Кршна казва, че всички храни могат да бъдат класифицирани според трите гуни на материалната природа — добро, страст и невежество. Млечните продукти, захарта, зеленчуците и ядките са храни в гуната на доброто и могат да бъдат предлагани на Кршна. Правилото е, че храни в гуната на страстта и невежеството не се предлагат на Кршна, който казва в Гйта (17.9), че те „причиняват болки, страдания и болести" и са „гнили, разложени и нечисти". Както може да се предположи, месото, рибата и яйцата са поставени в групата на храните в по-низшите гуни на материалната природа. Чесънът, лукът и гъбите също са в по-низшите гуни и не трябва да се предлагат на Кршна. Кафето и чаят, съдържащ кофеин, са упоителни средства и затова не трябва да се предлагат на Кршна. За заместител можем да купуваме или събираме билков чай.
Когато купуваме продукти, трябва да внимаваме в тях да няма примеси от месо, риба и яйца. Затова трябва внимателно да четем етикетите и ако имаме някакво съмнение — да питаме продавача или производителя. Например някои видове кисело мляко и сметана съдържат желатин, който се приготвя от рога, копита и кости на убити животни. Трябва да сме сигурни, че в сиренето, което купуваме, няма животинско сирище, тъй като сирището е ензим, извличан от стомашните тъкани на телетата.
Трябва да избягваме храни, и по-специално зърнени храни, които не са приготвени от преданоотдадени на Кршна. Съгласно неуловимите закони на природата съзнанието на готвещия въздействува на храната не само физически, а и фино. Така храната става посредник на по-финото влияние върху съзнанието ни. Можем да илюстрираме този принцип със следния пример: една картина не е просто сбор от щрихите, нанесени върху платното. Тя е израз и на мислите на художника. Те се поемат от този, който гледа картината. По същия начин, ако ядем храна, сготвена от човек, лишен от духовно съзнание, човек, който работи в завод или някъде другаде, със сигурност ще поемем и доза материалистическо замърсяване. Доколкото е възможно, използувайте само пресни, естествени продукти.
При приготвянето на храната най-важният принцип е чистотата, понеже тя е най-близо до Бога. На Кршна не трябва да се предлага нищо нечисто — затова поддържайте кухнята много чиста. Винаги старателно измивайте ръцете си, преди да почнете да готвите. Докато приготвяте храната, не трябва да я опитвате. Това е част от медитацията — вие готвите храната не просто за себе си, а за удоволствието на Кршна, който първи трябва да я вкуси и да й се наслади. Ако следвате изпитани и утвърдени рецепти, няма опасност да допуснете грешки. Когато приготвите ястието, вие сте готови да го предложите на Кршна.
Добре е да имате съдове за хранене, предназначени специално за предлагане храна на Кршна. В тези съдове слагате порция от сготвените ястия. Най-простият начин на предлагане е само да се помолите: „Мой скъпи Бог Кршна, моля Те, приеми тази храна." Помнете, че истинската цел на това е да покажете на Бога вашата преданост и благодарност; самата храна, която предлагате, е от второстепенно значение. Без това отношение на преданост предлагането няма да бъде прието. Бог е цялостен сам по Себе Си; Той не се нуждае от нищо. Това предлагане е просто начин да покажем любовта и предаността си към Него. По време на предлагането човек трябва да повтаря няколко минути Харе Кршна мантрата: Харе Кршна Харе Кршна Кршна Кршна Харе Харе / Харе Рама Харе Рама Рама Рама Харе Харе. След това вече може да сервирате този прасадам, което буквално означава „милостта на Бога". Приема се, че цялата приготвена храна вече е предложена на Кршна, но прасадам от чинията на Господ Кршна се смята за специален и се нарича маха-прасадам. Заедно с прасадам на всеки трябва да се даде поне къс от маха-прасадам. Опитайте се да оцените духовното качество на прасадам, като помните, че той освобождава човек от кармата. Но преди всичко, насладете му се.
Може съответно да желаете да направите по-официално поднасяне, според стандарта, установен от движението за Кршна съзнание за тези, които желаят да практикуват Кршна съзнание вкъщи. Това включва инсталиране на прост олтар с картини на Господ Кршна, Господ Чаитанйа и Шрйла Прабхупада, духовния учител на движението за Кршна съзнание. Такива картини (изображения) има и в тази книга. Те могат да се вземат и да се използуват за олтар. Друга разлика между простото предлагне, описано по-горе, и официалното предлагане са молитвите, които се произнасят. При официалното предлагане на храна трите санскритски молитви, дадени по-долу, се повтарят по три пъти от този, който предлага храната. През това време той е коленичил в поклон пред олтара, върху който са поставени специалните съдове с храна. След като каже молитвите, предлагащият храната трябва да остави Господа да я вкусва десет или петнадесет минути, като през това време може да прави кйртан (вж. раздела „Джапа медитация").
нама ом вишну-падайа кршна прештхатйа бху-тале
шрймате бхактиведанта-свамин ити намине намас
те сарасвате деве гаура-ванй-прачарине
нирвишеша-шунйавади-пашчатйа-деша-тарине
„Отдавам смирените си почитания на Негова Божествена Милост А.Ч. Бхактиведанта Свами Прабхупада, който е много скъп на Господ Кршна и е получил убежище в лотосовите Му нозе. Нашите почитания на теб, о, духовни учителю, слуга на Сарасватй Госвамй. Ти милостиво проповядваш мисията на Господ Чаитанйа и освобождаваш западните страни, изпълнени с имперсонализъм и войдизъм."
намо маха-ваданйайа
кршна-према-прадайа
те кршнайа кршна-чаитанйа
намне гаура-твише намах
„О, най-щедра инкарнация! Ти си Самият Кршна, явил се като Шрй Чаитанйа Махапрабху. Ти си приел златния цвят на Шрйматй Радха- ранй и навсякъде разпространяваш чистата любов към Кршна. Отдавам смирените си почитания на Теб."
намо брахманйа-девайа
го-брахмана-хитайа ча джагад-дхитайа
кршнайа говиндайа намо намах
„Нека отдам смирените си почитания на Господ Кршна, който е Божеството, обожавано от всички брахманически личности; който е доброжелателят на кравите и на брахманите и облагодетелствува целия свят. Многократно отдавам почитанията си на Божествената личност, известна като Кршна и Говинда."
--------